Tuesday, November 15, 2011

Frosten kommer

I går åkte dubbdäcken på CX:en. Jag har inget emot cykling i kallt väder, regn, snö, blåst, mörker, m.m. Det får vara riktigt jävligt; ju jävligare desto större boost för pannbenet och desto skönare är den varma duschen när man kommer hem. Det är en typ av cykling. Fikacykling i 25+ grader och sol är också härligt och en helt annan typ av cykling.

Men det finns en sak som jag aldrig kommer att gilla. Och det är just dubbdäcken. Tyvärr är det ju ett nödvändigt ont under den här perioden av året. En felplacerad isfläck kan göra mycket skada. Men cykeln låter som ett tröskverk, rullar lika bra som om det vore dubbelpunka och är tungtrampad som fasen. Kort sagt, dubbdäcken tillför bara onödigt lidande. Men om alternativet är att inte cykla alls är ju inte valet så svårt.

Har för övrigt kört Langstern till jobbet nu senaste två dagarna eftersom det fortfarande varit isfritt. Förbaskat vacker sak att titta på och skön att cykla på. Juniorutväxlingen på 42x16 är perfekt för att glida i stan. Och nej, inte fixed ännu, fegar mig med frihjul än så länge. Förmodligen är det väl en mainstream-fixed med Södermalmsmått mätt, men det bryr jag mig inte om :)

No comments: