Tuesday, November 1, 2011

Korsningen Sockenvägen-Sockengränd kl 07.35

Du har självklart rätt i sak; som cyklist har jag praktiskt taget inga rättigheter och självklart skall alltid bilen gå först. Jag ber om ursäkt.

Kanske blev jag förvirrad av den vänstersvängande lastbilen som stannat mitt i korsningen för att (helt korrekt enligt trafikreglerna) släppa fram mig. Eller kanske var det det faktum att du rullande långsamt, hade total överblick över korsningen ett långt tag, tog ögonkontakt med mig, samt hade en "lämna företräde"-skylt framför dig som gjorde att jag trodde något. Så här i efterhand förstår jag självklart att du hade tänkt rulla hela vägen fram över cykelöverfarten och övergångsstället och stanna där i stället för 2 meter tidigare. Och eftersom lämna företräde-skylten sitter just efter cykelöverfarten så ligger det givetvis i fulla rättighet. Tar nog tillbaka min ursäkt  när jag nu noterat att "lämna företräde"-skylten faktiskt sitter före cykelöverfarten. Kolla här.

För ett kort förvirrat tag trodde jag att trafiken kunde handla om samspel och ömsesidig respekt. Jag hade självklart fel och bröt dessutom mot min egen regel.

Ett litet tips bara: hade du nöjt dig med att bara köra saktare i en halv sekund och låta mig passera, hade du nog inte tappat så mycket tid. När du nu dock måste stanna helt, knäppa upp säkerhetsbältet, öppna dörren, hoppa ur bilen och börja skrika, förlorade du säkert nästan en hel minut av din dyrbara tid.

På något sätt känns det som om att du var arg redan från början och bara sökte en anledning att explodera på något. Kanske var det frukosten på McD som inte landat bra i magen, kanske var det det höga blodtrycket (jo, du var väldigt röd i ansiktet) eller alla de där extra kilona på din kropp som inte kändes bra, eller kanske var det helt enkelt frustration över dagens höga bensinpris (med tanke på din dyra och motorpotenta BMW)?

Slutligen: din invit lät mycket inbjudande; "Kom hit då om du törs din jävla fjolla!". Tyvärr hade jag dock ganska bråttom till jobbet i morse, men i morgon bitti kanske? Samma tid, samma plats.

2 comments:

Snabbare, starkare, snyggare said...

Haha, bra inlägg! Men vad trött man blir...

Peter said...

Bra kämpat! På dom bara!!