Wednesday, November 30, 2011

Familjen dubbdäck

28" till pappas vintercross, 26" till frugans MTB och 20" till dotterns dirthoj. Nu är hela familjen redo alltså. Jag cyklar ju året runt och frun vill göra ett försök (det handlar endast om en vana, kom ihåg det!). Det roligaste är nog dottern ändå. Hon har faktiskt tjatat en del på att hon också vill ha dubbdäck. Varför ska hon sluta cykla bara för att det blir vinter? Jag har vidhållit att jag inte trodde att det fanns dubbdäck för barncyklar. "Tråkigt!", har hon sagt.

Och egentligen, varför skulle inte hon kunna cykla till skolan på vintern? Visst ställer det lite krav på balansen om det är snöigt och moddigt, men å andra sidan är det ju bra träning också. Avståndet till skolan är så pass kort att det går att ta det lugnt, och det går att cykla på i princip bilfria vägar. Och ramlar hon så är det trots allt ganska mjukt och nära till marken. Och viktigast av allt: hon vill det verkligen själv.

Nåväl, när jag beställde däck till mig och frugan på Cyclecomponents så hittade jag till min stora förvåning Schwalbe Marathon Winter i 20". I går kom dom på posten och dotterns glädje var stor och genuin. Det är min tjej det!


No comments: