Wednesday, November 23, 2011

Drömpendling och lite annat

Okej, det är mörk. Både på dit- och hemvägen. Men det kan jag och min Magicshine-lampa leva med. Och bortsett från det är det ju bara toppen just nu:

  • Det är slutet på november och standardklädseln är 3/4-bibs (med härligt fleecig insida), en merino-underställströja, vindjacka, buff-banderas, hela vindtäta handskar, lite tjockare strumpor och skor. Och det är på gränsen till att vara för varmt.
  • Jag kör Langstern med slicks på och... glider fram, är nog rätt ord.
  • I morse stannade 2 st bilar och 2 st bussar och släppte fram mig. Trots att dom inte hade någon som helst skyldighet att göra det. Och inte för att jag "trängde" mig fram (hade redan stannat). Det kanske finns hopp ändå.
*

För övrigt försöker jag alltid att tacka när jag blir framsläppt av bilar. Alltid om jag blir släppt där bilisten inte har skyldighet att släppa mig. Även vid de få tillfällen när bilisten har skyldighet att släppa fram mig brukar jag tacka. Undantaget är bilar som stannar "plikskyldigt", dvs. markerar sitt missnöje med att behöva stanna, genom att tvärnita precis innan. Eller ännu värre; de som aldrig stannar, utan bara saktar ner farten och sedan räknar med att jag på telepatisk väg ska lista ut att de faktiskt tänker sig att jag ska åka före. Men vore det inte lättare att visa det då genom att stanna helt?

Även Zlatan tackar ibland för att han blir framsläppt
Ett tack, en vinkning med handen, är alltid trevlig att få. Tycker jag i alla fall. Oavsett om jag som cyklist får den av fotgängare som jag stannar för vid övergångsstället eller om jag som bilist får den av en cyklist eller en fotgängare som jag släpper fram. Vinkningen/tacket kostar så lite, oavsett om det ges för att tacka för en rättighet, skyldighet eller en vänlig gest.

*

Det blir en till Kompiscross den 4/12. Söder om stan, Flottsbro, för en gångs skull. Kan bli episkt. Kom gärna dit, men kom då ihåg att läsa på supporter-manualen innan. Kanske jag till och med kan få dit fru och dotter?

*

Det blev en 5*4min på trainern igår... jösses vad benen var/blev sega. Vaknade i natt med kramp insida lår. Båda benen. Inte. Kul. 18km rullskidor idag var dock kul. Börjar bli riktigt haj på det där med balans, nedförsbackar och sånt. 

No comments: