Sunday, January 29, 2012

Vintercross och skidor

Det är lite segt nu, både på blogg- och träningsfronten. I torsdags var jag helt enkelt slapp och omotiverad. I fredags hade frugan invigning av sin nya lokaler på söder och då blev det inte heller något gjort. I går, lördag, tvingade jag mig i alla fall upp på en distansrunda på crossen på morgonen. Inspirerad av förra veckans runda runt Vissvass hade jag ritat upp en runda på GPSies på lite småvägar runt Drevviken som verkade trevliga.

Fördelen med den typen av upplägg av rundor är man kommer ut på vägar som man förmodligen inte bara "skulle hitta". Jag har, framförallt på CX:en nu på hösten, hittat många fina skogs- och grusvägar på det sättet. Garmins Edge 800 är en makalös liten pryl för det ändamålet. Rita rundan på Garmin Connect eller på GPSies (där du dessutom kan växla mellan en mängd olika kartor), för över till Edgen och ge dig ut och kör.

Cykel, Sörmlandsled, bro och en bäck
Bara en bäck
Stilstudie av en bäck
Nackdelen är väl att det som ser bra ut på kartan inte alltid är lika bra i verkligheten. Och det som förmodligen kommer att vara toppen på sommaren, är kanske inte lika kul på vintern. Och alla stigar passar inte en CX heller... Gårdagens vägar platsar nog tyvärr mest in på de två sistnämnda kategorierna. Men inte blev det tråkigt för det. Dock blev det långsamt, låg kadens, styrketräning och skakigt. Men det borde ju vara bra för core-musklerna.

Tysk kvalitet!
Svensk kvalitet, med en liten gnutta is i skägget.
I dag, söndag, blev det längdskidor. Men det satt långt inne även det. Tvekade en lång stund i sängen innan jag pallrade mig upp vid 8-snåret. Tvekade in i det längsta innan jag åkte iväg och hade sedan en allmänt dåligt inställning under hela passet. Under hela första varvet letade jag efter anledningar att bara köra ett varv på golfbanan, och hur jag sedan skulle motivera mitt beslut. Tog mig dock i kragen och pallrade mig runt ett varv till och landade på dryga 17 km. Borde nog ha klämt ett varv till... men jag är mest nöjd med att det blev 2 i alla fall.

Skidspår.se är ett ganska bra ställe för att leta information om spårstatus. Dock finns det en tendens att värdera lite väl okritiskt. Visst har spårpatrullen i Ågesta gjort ett riktigt bra jobb med den lilla snö som finns. Men det betyder ju inte att spåren är bra. Sladdriga och grunda spår, med många gräsgenomslag, en hel del skräp, grus- och stengenomslag på sina ställen och isiga, söndersaxade uppförsbackar skulle jag inte ge betyget 3 på en 5-gradig skala i alla fall.

Det var i alla fall bra att kom till Ågesta strax innan 9 i alla fall. Det var ganska mycket bilar på parkeringen redan då, och när jag var klar var det helt proppfullt. Det andra positivt för dagen var att det gick snabbare idag (än i tisdags) trots att det verkligen inte kändes som det.

No comments: