Wednesday, January 4, 2012

Bikefit och inomhusdistans

I 28-årspresent (eller om det nu var 38 jag fyllde) fick jag en bikefit i present av Anna. Självklart var det lättast om jag själv ombesörjde sådana detaljer som när, var och hur. Idag kom jag i alla fall iväg till Cykelcity (som för övrigt fortfarande har julpris på sin bikefit) här i stan för att mäta och greja. Och det var väl säkert bra det... för tydligen satt jag hur fel som helst. (Nu är det alltså landsvägshojen, Wiliern, som vi pratar om).

Trots min relativt noggranna läggning har jag faktiskt inte givit mig allt för djupt in i detaljerna när det gäller sittställning. Det finns mängder av guider på nätet som hjälper dig att på alla möjliga och omöjliga sätta mäta in alla vinklar och mått på din cykel. Jag har dock tagit den relativt pragmatiska vägen och skruvat lite när det inte känts bra. Det enda mottot jag haft är att göra mycket små förändringar. En sänkning av sadeln på endast några få mm kan faktiskt göra ganska stor skillnad.

Nu blev det definitivt inte några små förändringar. Vi skruvade lite hit och lite dit och ändrade på saker som jag inte vågat ge mig på förut i alla fall. Och resultatet? Tja, eftersom det rent ut sagt är ett jävla skitväder här ikväll så blev det inte distans utomhus som jag hade tänkt mig. Satte mig därför ner på den nyfittade (heter det verkligen så?) Wiliern för att köra ca 2h distans. Känslan var att det nog kändes bra, men väldigt annorlunda. Det gjorde lite ont i knän och lite i rumpan, men det är svårt att säga om det var för att det "fel" eller för att det var ovant. Vi får väl se hur kroppen känns i morgon. Jämt och bra pass på 80% av FTP under 90 minuter + 10min uppvarvning och 10min nedvarvning.

Dagens vattkurva
Under 1:50 hinner man för övrigt igenom nästan 3 tim-avsnitt av 24, som enligt egen utsago ska utspela sig i realtid. Hur går det ihop?

Jag borde nog egentligen gå dit med tempohojen också. Inställningsmöjligheterna på en sådan är ju oöverskådliga. Och det kanske är den som egentligen borde sitta i trainern också. 18 mil i aeroställning kräver ju faktiskt lite vana.

No comments: