Monday, January 9, 2012

Måndagstankar

Om en bilist kör på en cyklist kan bilisten alltid säga "Men jag såg honom/henne inte, det gick så snabbt" och det godtas ganska ofta som en helt rimlig förklaring. Men om du däremot missar en stoppskylt, hasighetsskylt eller rödljus har förklaringen "Men jag såg den inte, det gick så snabbt" aldrig accepterats. Sensmoral i det?

Om en bilist kör på en cyklist i mörker, trots att cyklisten har lampor och reflexer enligt konstens och lagens alla regeler, är det helt ok att säga "Det var mörkt, jag såg inte". Om en cyklist skulle cykla på en fotgängare, iklädd ninjakläder och totalt osynlig, i mörkret på en cykelbana, är cyklisten bara "jävligt ouppmärksam".

Om jag vid en diskussion uttrycker en viss oförståelse och ett missnöje över att vissa bilister på landsväg väljer att passera mig så pass nära att sidospegeln nästan stryker min arm, trots att det är en lång raksträcka utan möte eller andra hinder. Något som bilisten helt enkelt gör för att markera. För att markera att det är hans väg, att hans bil är snabbare än min cykel och att han minsann skulle kunna köra ännu närmre. Om jag säger något sådant vid en diskussion, så måste alltid någon i sällskapet (under förutsättning att sällskapet innehåller minst en icke-cyklist) säga "Men alla cyklister cyklar ju mot rött".

3 comments:

Anonymous said...

Precis!!! Jag kom i en ordväxling med en taxibil på Klarabergsviadukten efter att jag faktiskt bara knackat lätt på hans fönster när han parkerat i Cykelbanan. Ut flyger en man och står och skriker okvädningsord i några minuter och är nära att ge mig en smäll. När allt lugnat ner sig så kommer ytterligare en taxichaffis, kvinnlig den här gången, förbi och slutför diskussionen med att "ni jävla cyklister cyklar alltid mot rött". Jag svarar lugnt "Men jag gör inte det".

Det finns ju dock tyvärr en relativt stor andel som gör just det. Jag tycker generellt att Polisen bör beivra både bilisters och cyklisters körstilar lite mer. Bilar kör för nära, parkerar i cykelbanor emedan cyklister lite då och då också beter sig dåligt i synnerhet runt rödljus.

//Andreas

Middleman said...

Visst finns det många som cyklar mot rött och beter sig illa på många andra sätt. Men jag skulle nog vilja häva att det fortfarande bara är en ganska liten andel som gör det. Ta en godtycklig korsning i morgonrusningen. Av 20 cyklister så står 19 och väntar snällt... och nr 20 drar rätt ut i korsningen. Problemet är att han/hon som drar rätt ut då förstör för alla oss som inte gör det. Vi människor har ibland alldeles för lätt att generalisera, särskilt när andra gör det. Om en invandrare missköter sig så är det fel på alla med ett icke-svenskt namn.... "för man vet ju hur dom är". Eller hur vár det nu.

Håkan said...

Japp, en för stor andel av de andra cyklisterna kör mot rött. Men inte lika stor som andelen bilister som gasar på gult eller kör över heldragna linjer eller i samåkningsfilen eller underlåter att släppa ut bussar från hållplats etc etc.