Monday, January 16, 2012

Dagens två WTF?

WTF1: Det är sent på morgonen, runt 8:30, och det är tillräckligt ljust för att lampor inte ska behövas längre. Särskilt med tanke på att det dessutom ligger ett vitt täcke på marken som gör det lite extra ljust. Från Medborgarplatsen och längst hela Götgatsbacken har jag haft en blinkande MJ808 efter mig. När jag tittar bakåt noterar jag dessutom att den är vinklad uppåt så att det verkligen bländar alla. 900 blinkande och bländande lumens alltså. Som bländar alla och alla som han stöter på. Och om de mot förmoden inte skulle bli bländade så får de ett epileptiskt anfall istället.

Vid Götgatans slut (korsningen Hornsgatan) är det som alltid rött och jag tänker att jag ska påpeka olämpligheten för Mr Blink. Men det får jag aldrig en chans till eftersom Mr Blink bränner rätt ut i korsningen. Förbi ca 10 cyklister som står och väntar. Tvingar en annan cyklist (som kommer längst Hornsgatan och har grönt) och en bilist att bromsa...

Det är alltså sådana som han som varje morgon skapar 50 st (typ) nya cykelisthatande bilister. Tack som f-n.

Mitt i vintern i Norrland - tro det eller ej.
WFT2: Jag var faktiskt lite nöjd över att det snöade i morse. Men tanke på att jag nu två helger i rad konstaterat att det är alldeles för mycket is ute i skogen och på de mindre vägarna så passade det väl alldeles utmärkt med lite snö. Ett alldeles lagom täcke som får frysa till sig ovanpå istäcket och ge ett sånt där härligt knarrande och mjukt väglag.

Det hann knappt sluta snöa innan temperaturen steg över 0 och det började smälta. Tack som f-n för det också.

*

Vill avsluta med några väl valda ord från Bike Snob NYC. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Och det gäller inte bara i Amerika.
We're funny in America. When a person gets hit by a car, which happens roughly all the time, we generally place it in the same category as bear attacks and people who fall of their roofs because they were wearing roller skates while trying to install a satellite dish: basically, we blame the victim. If the victim was a pedestrian, he or she should have been more careful. If the victim was a cyclist, he or she should have been more careful and should also have been wearing a helmet. Motor vehicle traffic and the concomitant carnage is an inevitablity. A force of nature. An act of god that is completely out of our control.

On the other hand, when a person on a bicycle hits somebody, we react in the same way that we do to shootings: we're outraged, and we call for stricter laws. It's just the way we are. Faced by something that's just too daunting (cars) we instead prefer to beat up on the little guy (bikes).

2 comments:

Christian said...

Ah, jag älskar Bike Snob! Och det här är en snygg variant av det här:

http://www.cyklistbloggen.se/2011/12/det-finns-olyckor-och-det-finns-olyckor/

Middleman said...

Jo, han är kul. Det råder inget tvivel om att han älskar cykeln, samtidigt som han verkligen har en sund distans till fenomenet cykling.