Tuesday, March 20, 2012

!?&% s**tmorgon/dag (med en stor ljusglimt)

Min gårdag

Strax före 5 blev jag och frun väcka av vår dotters hemska hostande. Hela familjen klarvaken. Strax efter 5:30 somnar jag om för att kl 6 bli väckt av klockradion. Pallrar mig upp, packar väskan och drar iväg mot Eriksdalsbadet för ett morgonpass. Strax innan Gullmarsplan fick jag punktering på framhjulet. Normalt sett har jag alltid med mig slag, pump och verktyg. Inte idag…

Övervägde snabbt mina alternativ och kom fram till att simningen tyvärr föll bort. Eftersom däcket inte smällt hade jag en viss förhoppning om att det kanske kunde vara pyspunka. Siktade därför på att gå till pumpen vid Slussen och se om det kanske skulle vara möjligt att cykla därifrån. Gick till Slussen. Konstaterade att det inte gick att pumpa (trycket släppte direkt) och att jag även skulle få gå resten av vägen till jobbet. Det började snöa…

Det tar (uppenbarligen) lite drygt en timme att gå från Gullmarsplan till Tessinparken (om man inkluderar pumpförsöket och tröstköpet av en stor latte på 7-Eleven). Väl framme på jobbet konstaterade jag att jag glömt att ta med mig kalsonger. Kommando is the shit...

Slang är bra att ha!
Försökte köpa en slang på Gärdets Cykelservice (en skitig källarlokal som inte inger något som helst förtroende) men fick tji: gubben sålde inga slangar, men jag kunde ju lämna in mitt hjul och få slangen bytt för 240 kr. Skulle inte tro det...

Sen till dagens stora glädjeämne: Lunchbudet. Hade noterat Lunchbudets blogg tidigare och drog på chans iväg en kommentar med en fråga om han möjligtvis kunde leverera en slang till kontoret. Och visst kunde han det! Efter ett mail och ett telefonsamtal stod Lunchbudet utanför dörren. Med en hel slang. "Hur mycket ska du ha för den?", frågade jag. "Den ingår i servicen. Varsågod!", sa Lunchbudet, log och cyklade iväg. "Tack", fick jag till slut fram.

Himlen blev blå, 100 vita duvor flög upp i skyn och jag återfick tron på mänskligheten. En frälsare på cykel!

Lunchbudet(tm) in action!
Sedan kom jag på att jag glömt att fråga Lunchbudet om han hade en pump att låna ut, och med ens blev det lite mörkare på himlen. Monterade slang och däck och hoppades ändå på att Gärdets Cykelservice i alla fall skulle kunna stå till tjänst med lite luft. Men se det gick inte. Stället var stängt och den lilla hemsnickrade anordningen som lovade att leverera luft för 5 kr passade inte för en Presta-ventil. Så det fick bli en halvtimmes promenad bort till Jarla Cykel för att pumpa. Jarla Cykel är en seriös affär som inte har "ta betalt för luft" som en affärside.

Sen kunde jag slutligen genomföra min fastnavs-premiär genom stan. Det gick i alla fall bra (bortsett från att det var kallt som f-n).

3 comments:

Fredde said...

Vi kanske skulle ha en #punkaSTH-tagg på twitter som man kan RT'a så någon kan passera med en slang och pump...?

Nästa gång vid slussen kan du ju slå en signal så kommer jag till undsättning :)

Arvid Svensson said...

Slarvigt av mig att inte kolla om du hade en pump. Givetvis hade jag en kolsyrepump i ryggfickan. Skönt att det löste sig ändå.

/Lunchbudet

Middleman said...

Det låter ju som en lysande idé Fredde. Självklart kommer det att hända igen och självklart kommer det att vara den där gången som man inte har extra slang och pump med sig.

Lunchbudet skötte sitt åtagande alldeles utmärkt. Att min hjärna inte funkade så bra är bara mitt eget fel :)