Friday, March 9, 2012

180-graders vändning (typ)

Okej, nu har jag kommit över onsdagens inspirationskris. Det som krävdes var ett simpass som faktiskt var lite kul och som gick bra, ett löpintervallpass som kändes skitbra och konstruktionen av en basplan för ett antal träningsveckor framöver. Då blev det helt plötsligt lite roligt och inspirerande (och förmodligen även transpirerande). Kollade även igenom Coltings IM-program för lite vettiga löp- och simpass. Cykelpassen kommer jag att ta från Coggan. På inrådan av Vilma kollade jag upp PS Coaching. Upplägget verkar vara gediget och bra, men kanske lite väl dyrt. Om jag inte har fått in flytet nu under den kommande månaden så ska jag dock överväga konceptet.

Grunden för de kommande 2 månaderna är 2 simpass, 3 löppass och 3 cykelpass per vecka. För att kunna få en hel vilodag så krävs det dubbelpass 2 dagar. Ett av löp-distanspassen får också bli ett uppdelat pass genom att jag springer fram och tillbaka till jobbet. Har lagt fredag som vilodag så att fredagsmyset inte påverkas.

Basplan
Vän av cykelordning kanske nu tycker att det är lite väl lite cykling. Jag resonerar som så här: mina cykelben är f.n. i ganska bra form. 7-17 april blir enbart cykling (Mallorca) och i slutet av maj (inför VR) får jag ta och byta ett löppass mot ett cykelpass. Dessutom tillkommer ju 4 dagar med cykelpendling till planen ovan.

Tävlingsplanen för 2012 har nu börjat klarna. Mer om denna i ett kommande inlägg.

Och till Gustav Vasa vill jag bara säga: jag vilade faktiskt i nästan 4 dagar (bortsett från ett lätt återhämtningspass) , det är ju jättemycket. Dessutom var det inte så att kroppen var orkeslös, snarare lite oinspirerad.

3 comments:

Gusta Vasa said...

Som om 4 dagar räcker för en amatör efter ett lopp uppkallat efter mig. Själv vilade jag i tre år efter att ha åkt till Sälen. Det kallar jag vila.
Ibland blir man blind och ser inte sina egna blindskär, som du vet från båtlivet. Simningen var bra men det andra onödigt. Du har bara en kropp.
Gustav Vasa

Middleman said...

Nja, skulle kunna sträcka mig till 5 dagars vila... men 3 år tycker jag definitivt är i överkant.

Satsar man på triathlon och långa distanser så räcker det inte med simningen. Samma kropp ska ju användas till cykling och löpning också. Du blev väl inte duktig på att åka skidor genom att lösa korsord va? :)

Gustav Vasa said...

Va´sa Gustav?
En vecka är det minsta efter att ha åkt mitt lopp fast i fel riktning och då bör man bara ägna sig åt promenader och ev simning. Därefter ökas träningstakten igen. Själv räckte inte tre år vilket framgår av mig där jag sitter fet och plufsig på museet på Djurgården. Tänk på katabolismen
resp anabolismen. Det gjorde inte jag. Du är dock berömvärd.
GV