Friday, March 16, 2012

Äntligen vilodag

Vissa säger att det tydligen är söndagen som är vilodag. Men eftersom jag normalt sett inte jobbar på söndagar är det ju en väldigt lämplig dag att köra distanspass, och det är ju ingen vila. Nä, fredagsmys med familjen i soffan (med tillhörande fredagsöl) känns som en bättre kombination och som en bra avslutning på arbetsveckan.

Men det var ju inte det som jag skulle skriva om. Nä det var ju egentligen det faktum att jag nu kört min första veckan med det "nya" träningsschmat som var grejen. En snabb koll på Funbeat.se ger mig följande information: jag har under veckan tränat 15h och 42min (3 pass cykling, 3 pass löpning, 3 pass simning och 4 dagars pendling). Jämfört med planen är det ett löpass intervall som ersatts med ett simpass (teknik) eftersom jag börjat en crawlkurs med SPIF Triathlon.

Nästan som när jag simmar
Enligt planen är det dubbelpass på måndag, tisdagar (2*löpning) och onsdag. Jag tycker nog att dubbelpassen (1 morgonpass och ett kvällspass) fungerat ganska bra tidsmässigt; att ta ett simpass på morgonen mellan 06:30-07:30 påverkar varken jobbet eller familjen, däremot kanske någon halvtimme på sömnen. Vad som dock känns är den mer allmänna tröttheten. Efter simpass på morgonen är inte benen lika pigga till kvällens trainerpass. Men vad hade jag väntat mig...

Crawlkursen kom jag med på efter lite tjatande i alla fall. 6 tillfällen som skall avverkas på 3 veckor (torsdag+söndag). Det blir nog jättebra. Jag behöver få hjälp med tekniken för att simma snabbare och effektivare. Efter söndagens kurs-pass kommer jag att ha kört 4 st pass denna vecka och det är väl typ mer än hela förra året. Men så kanske jag kommer att bli bättre också. Har ju provat det här med att vila mig i form nu i 1½ år och det har ju bevisligen inte funkat.

I morgon blir det finväder och distanscykling - en bra kombination!

No comments: