Friday, March 30, 2012

Randonneurpremiär?

Täbys 200km går av stapeln i morgon lördag. Det lysande vårvädret som vi till och från haft har beslutat sig för att lämna till förmån för lite höstrusk idag och DÖDS-slask-vinter-snö-runt-nollan i morgon. Det väcker ju uppenbarligen ett antal frågor:
  • Vilka däck? Mönstrade Soumi Tyres A10, dvs relativt lättrullade dubbdäck med 72 dubb - bra ifall det riskerar att bli halt och bra med lite mönster ifall snön ligger kvar. Eller 28mm Conti 4-season, släta, bekväma och snabba - bra om det inte blir halt och om snön smälter direkt vid markkontakt.
  • Kommer snön att ligga kvar eller inte? I Stockholm kommer tempen inte att gå ner under 0, vilket den däremot gör i Hallstavik och Rimbo. På vissa ställen står det snöblandat, på vissa endast snö och på vissa regn. Mängden är också väldigt olika. Och kommer det mycket spelar kan det ju ligga kvar trots plusgrader.
  • Kommer det att vara halt? På vissa ställen i Roslagen visar prognosen på lite under nollan och regn hela natten. Det är ganska goda förutsättningar för halka. Men samtidigt ska det blåsa en del...
  • Hur mycket kommer jag att frysa? Dubbla strumpor, vinterskor och dubbla skoöverdrag är ett måste. Så länge som jag kan hålla mig torr är det nog lugnt...
  • Vem kan man lita på? "Alla" prognoser skiljer sig lite åt, och eftersom det handlar om just temperaturer runt 0-an så blir det ganska skillnad.
En aspekt att tänka på är att det faktiskt är bättre med SAFE än SORRY. Jag ska ju trots att till Mallis om en vecka, och det vore ju ganska dumt att gå och skada sig innan dessa. Det var i alla fall så jag resonerade innan jag drog iväg med skivbromsad CX och 160 dubbars dubbdäck på samma runda förra året (även en längre beskrivning månadssammanfattningen här). Det var tungt, men inte halt på något enda ställe.

Nåväl, det är väl bara och bita ihop och köra. Oavsett däck, väder och vind. Har ju en image att upprätthålla.

No comments: