Monday, March 12, 2012

Helgen i ord, siffror, kartor och bilder

Nu har jag kört 5 dagar på mitt "nya" träningsschema. Skrev om det i fredags, men i realiteten började det väl egentligen på torsdagen med ett intervallpass löpning för att sedan starkt följas av en vilodag på fredagen. Helgen består ju av två distanspass och dessa kan självklart vid behov kastas om. För min del i helgen passade det bättre med löpning på lördagen och cykling på söndagen.

Lördagens löpning var väl ett helt okej pass. Sprang ut strax innan 17, omgiven av fågelkvitter, sol och blå himmel. Dagen till ära blev det en något tunnare underställströja och 3/4-tights - säsongspremiär! En knapp timme senare var det kolmörkt, blåsigt och regn. Pannben alltså. Landade dock på respektabla 19,4 km i ett jämt 5:29-tempo under en runda som innehöll både lite felnagivation in i olöpbar terräng, en del kupering och fina löpvägar längst med vattnet.
Söndagen bjöd på ett distanspass med Jonas, Micke och Anders från VR-gänget. Lågintensivt var tanken, men så blev det inte riktigt. En envis motvind (väl tajmad så att det alltid kom snett från sidan så fort vi hamnade på öppna områden), trögrullade CX-däck och kompisar som luftade racern med slicks drev upp intensiteten ganska rejält i vissa partier. Men vad spelar det för roll. Körde över Tyresö, Vissvass, Åvavägen och Årsta Havsbad och sedan hem. Underbart väder! Det var dock en del is kvar på småvägarna och ganska mycket grus. Vi klarade oss dock helt utan punkor och vurpor.

Tightsgubbar på grönbete!
För andra gången prövade jag på att köra enligt "The Flockhart-Elitcyklist-Bloggande gubbproffs-PRO Method" och förberedde mig endast med en slät kopp kaffe till frukost och körde sedan rundan endast på vatten. Och nej, det funkar inte för mig. Även om träningseffekten kanske är bättre, så är det inte kul att dö på slutet av passen. Trots ett väldigt moderat rullsnitt på 25,3 km/h (förvisso med CX-däck, motvind och en promenad på 10 minuter genom skogen), 90 km och rulltid på 3:32 var jag ganska rejält mör sista biten. Nästa gång blir det någon slags kolhydrattillförsel under passet.

I morse cyklade jag till Eriksdalsbadet, simmande i en timme och sedan vidare till jobbet. Jag är oerhört stolt över mig själv.
Jag ber om ursäkt för den hemska vinkeln på min hjälm.

1 comment:

Fredde said...

Håller med, efter en sisådär 1500 kcal förbrukat och bara vatten påfyllt, är man inte någon stålmannen direkt.