Wednesday, December 31, 2014

Rapha Festive 500 - slutet

Under dagen pass kom jag på många olika inledningar till detta inlägg:

"När snitthastigheten på ett landsvägspass sjunker nedåt 23 km/h beror det antingen på en cyklist i jäkligt dålig form, eller på några andra yttre omständigheter; idag var det vinden."

"När du behöver ligga på lilla klingan och trampa som bara den, i nedförsbacke... ja, då är det inte så jäkla kul."

"Idag blåste jag nästan av vägen. På riktigt alltså."

Eller så nöjer jag mig helt enkelt med:

Rahpa Festive 500 2014 - check!

För så blev det. Jag hade tänkt mig en runda inåt och uppåt ön, typ en utökad variant av gårdagens tripp. Efter konsultation av vindförhållanden valde jag dock att tänka om lite. Vinden var rejäl (mellan 10 och 15 m/s och byig) och att ligga i utförskörningar med den vinden i sidan hade inte varit kul alls. Så det fick bli ett antal varv runt lavafältet Las Hervideros istället. På så sätt fick jag mot- och sidvinden under klättring och medvinden rakt i ryggen under utförskörning. Tråkig runda förvisso, men det enda vettiga sättet att beta av milen idag. Lite läskigt då jag vid några tillfällen råkade ut för kastvindar som nästan blåste mig av vägen. Men med lite tur och skicklighet höll jag mig upprätt.

Nu är det i alla fall klart för i år.

Såg ju inte helt lovande ut vid starten och några regndroppar fick jag på mig också.
Någonstans där bakom finns en sol.
Vind är svårt att fånga på bild, men kolla de sönderblåsta flaggorna och palmen i bakgrunden.
101km med den hiskeliga snitthastigheten av 23,2 km i timmen. Och så mätaren till höger som visar 411 km körda.
Benslakt! Mycket lågkadensarbete idag.