Saturday, December 27, 2014

Rapha Festive 500 anno 2014 - del 1

Reglerna är enkla: cykla sammanlagt 500 km under tiden 24:e till 31:a december. Dvs. under den period på året då de flesta är lediga, men då även familj, vänner och andra pockar på uppmärksamhet. Många måsten som skall klaras av. På våra breddgrader kan du ju dessutom lägga till dimensionerna snö, is, kyla och mörker vilket gör det hela betydligt mer utmanande. Men är man en dubbdäcksälskande viking (dvs. ett BADASS) är det ju inga större problem. Annars rör det ju sig om 8 dagar och alltså 62,5 km i snitt per dag för att klara. Något som egentligen inte är några konstigheter i sig.

Jag körde 2011 och 2013, blandat dubb- och dubbfritt. Huvudrundan 2013 var en 17-milare med dubbdäck i -10 grader. Lite pannben har jag nog trots allt. I år är ju förutsättningarna lite annorlunda då jag dragit med mig familjen till Lanzarote över nyår och dessutom spenderat julafton och -dag i Skåne. Jag fick dock (självklart) med mig en cykel till släkten i Skåne med planen att beta av ett gäng mil båda dagarna. Vädret spåddes vara varmt och snöfritt så det fick bli vintercross med slicks.

Lagom ful vintercykelselfie.
Look mum, no hands!
CK CX in action
Julafton bjöd på riktig Skånevinter med kraftig vind, regn och några plusgrader. Dock ingen snö och ingen halka. Men riktigt råkallt. Jag gav mig av vid 7:30 på morgonen och började trampa. Planen var småvägar till Grevie och Förslöv, och sedan till Margaretetorp och passage av Hallandsåsen. Därefter genom Båstad och via Kattvik tillbaka mot Torekov. Utifrån den basrundan skulle det sen skarvas upp till minst 8 mil… Nu blev det inte så. Drygt halvvägs var min fingrar och fötter bortdomnade pga väta, kyla och vind och det var liksom inte kul längre. Skippade alla skarvningar och landade in 61 km på kontot.

Och inte blev det bättre på juldagen. Det regnade förvisso inte och solen lyste vackert från en blå himmel, men plusgraderna hade nu blivit minusgrader och vinden var om möjligt ännu kyligare. Minusgrader kan ju också mycket väl betyda ishalka. Men som det BADASS jag är trotsade jag givetvis allt detta och gav mig ut ändå. Och frös som f-n- redan från allra första början. Betade som allra pliktskyldigast av drygt 4 mil på småisiga vägar (synlig is tack och lov) innan jag landade med en kopp kaffe i en varm dusch.

Så sammanlagt 102 km på de två första dagarna och därefter en resedag och ytterligare en dag innan jag får tillgång till hyrcykel gör det hela lite utmanande. I princip har jag alltså 4 dagar på mig att klämma 40 mil. Kan gå med tidiga starter och dubbla pass för att inte ta för mycket av familjetiden. På nyårsaftons kväll vet vi.

Vildsvinsskyltar är lite tuffare än älgskyltar. Och lite mer Skåne liksom.
Vy från Kattvik

No comments: