Monday, January 13, 2014

Rapha Festive 500 2013 - check!

Ja, tro det eller ej, men jag lyckades faktiskt genomföra den där Rapha Festive 500 till slut. Det blev först 17 mil dubbdäck på glashala vägar runt Södertörn på måndagen. Faktiskt ganska trevligt, med färja, fika och allt och inte riktigt så tungt (eller diskbråcks-ont) som jag hade räknat med. Nu gick det ju iofs inte alls särskilt snabbt, men det brukar sällan göra det solo med dubbdäck. Avslutade sedan utmaningen i stil genom en lite förtortstur med fixie och jeans - true urban style - på nyårsafton.

Till slut blev det alltså 503 km fördelat på 7 turer och 20h 24min. Alltså ett rullsnitt på 24,6 km/h vilket är lite långsammare än 2011 då det landade på 25,9 i snitt. Men det beror nog mest på den där 17-milaturen med dubbdäck. Annars vete tusan om det blev särskilt episkt i år. Knappt någon snö eller speciell kyla att tala om. Förvissa riktigt halt i vissa stunder, men annars mest grått och trist.

Avslutning i stil...
Funderade ett tag på om jag skulle försöka sammanfatta det hela på något sätt som kanske skulle kunna falla Rapha-grupperingen i smaken och på så sätt hoppas på att vinna något fint pris. Jag var ju med i "slutomgången" 2011 men nådde inte riktigt hela vägen fram trots stundtals "episka" förhållanden. Henrik Öijer körde även han med den vinterepiska vinkeln och nådde hela vägen fram 2011. Men jag kom helt enkelt inte på något bra sätt att sammanfatta det hela på i år, och eftersom jag inte ens hade tänkt köra hade jag knappt tagit ett enda kort heller eller dokumenterat det på något annat sätt.

2011 var det ca 3000 (varav 4 st svenskar) som slutförde utmaningen. 2013 var det ca 26 000 som deltog (varav 42 st svenskar som slutförde) och kanske runt 15 000 som slutförde. Möjligheten att sticka ut är alltså betydligt mindre. Episka vinterturer, långmilare (han som körde längst klämde till med 180 mil på 8 dagar) och ANNAT finns det alldeles för gott om. Jag får fundera ut något till nästa år. Tror dock att en kust-till-kust (dvs. cykla till Torekov) i ett sträck skulle kunna vara en idé.

No comments: