Wednesday, August 26, 2015

Slutet på en lång sommar nalkas...

Förra säsongen blev ju lite lång med första ”riktiga” tävlingen på Fuerteventura i april och den sista på Mallorca i oktober. Jag var absolut motiverad hela vägen men det var svårt att hålla uppe en vettig formtopp. Jag var som bäst i slutet av juni och lyckades inte riktigt upprätthålla det under semester och till Kalmar. Och att sedan göra något vettigt på Mallorca var tydligen inte att tänka på.

Dit ska jag!
Den här säsongen blev lite annorlunda. A-tävlingen Klagenfurt gick ju redan veckan efter midsommar och efter det fanns det liksom inte någon riktig plan eller något mål att sikta mot. Visst låg det några småsaker i schemat, men inte särskilt mycket alls. Men saken är ju att det går en herrans massa roliga tävlingar i Sverige på sommaren och helt plötsligt hade jag möjlighet att beta av ett gäng sådana som man normalt sett inte vill köra om huvudmålet är Kalmar i mitten av augusti. Mitt anmälningsfinger gick varmt och helt plötsligt var det tävlingar varje helg (väl synkat och avvägt med semester- och resschemat). Så för att sätta resandet och tävlandet i lite perspektiv:
Höga Kusten Trail ligger lite i farozonen; jag vill väldigt gärna köra, men samtidigt vill jag inte riskera några längre problem höger knä och hälsena som varit lite bråkiga. 43 km och alla höjdmeter man får genom att springa upp och ner för ett berg på stigar har ju en tendens att slita lite. Sthlm Halvmarathon är som farthållare på 1:50 eller 1:55 så det kommer att bli en väldigt lugn resa i sammanhanget.

Inte alls i ordning - och så ska ju Frankrike och Österrike med också.
Och även om kroppen nu börjar känns lite sliten och även om det ska bli skönt med någon månads lugn så kan jag inte komma ifrån att det varit en fantastiskt rolig sommar. Jag har inte alltid känt mig laddad dagarna innan, men när jag väl står på startlinjen och när jag väl kör blir jag bara mer och mer övertygad om att det här är det absolut roligaste som går att göra.

Tjörn ska bli intressant. Simformen är okej, cykelformen är nog faktiskt betydligt bättre än jag trott. Löpformen är det stora frågetecknet. Mina två senaste olympiska distanser har inte varit mycket att hänga i julgranen med tempon runt 4:15 min/km. Hälsena, knä och brist på fartpass gör inte underverk för löpformen. Dock tror jag inte att det kommer att spela lika mycket roll när det rör sig om en längre distans och ett långsammare måltempo. Håller jag hela vägen så ska jag definitivt under de där 5 timmarna på riktigt. Hmm, har jag inte sagt det tidigare?

No comments: