Saturday, August 8, 2015

Marathonsimning och cupavslutning i Malmö

Den här sommaren har ju präglats av mycket resande och många tävlingar. Mycket beroende på att årets A-tävling låg så pass tidigt som den gjorde och att det därefter blev utrymme att köra lite saker som kanske inte passar in om man ska köra t.ex. Kalmar. Men, lite intensivt har det nog blivit och jag känner lite småkrämpor i kroppen som förmodligen skulle må bra av lite vila. Kommande helger är det Ångaloppet, Cykelvasan, Stockholm Triathlon, Mörkö Triathlon el. CX i Västerås  el. Tjörn och Höga Kusten Trail. Och sen blir det vila. Förvisso drar ju CX-säsongen igång…

Forsbackarännet – 21 km simning
Innan loppet kändes detta verkligen som om det skulle vara ett rejält kliv ur bekvämlighetszonen. Men så här i efterhand var det nog faktiskt inte det. Visst spelade det in att vi hade ganska goda förutsättningar med mycket vatten (medströms) i ån och att det inte var en tävling, alltså ingen tävlingsfart och lite flytande och snack emellanåt. Men oavsett det så är det verkligen ändå en överraskning att det på intet sätt var orimligt att simma 21 km. Visst var det lite stelt i axlarna efteråt och så här någon vecka efter kan jag konstatera att jag har en lätt överansträngd vänsterhandled. Men bortsett från det ingenting! Och det känns ju någonstans ganska fantastiskt att jag ändå har kommit så pass långt med min simning, i alla fall distansmässigt. För 4 år sedan fick jag kramp efter 100 m i simbassängen, och nu crawlade jag större delen av 21 km.

Gummifolket intar Forsbacka Bruk
Lagom krispig efter 5 km simning
7 km - dags för dagens första fika
Tänker inte bli långrandig eller ”rapportig” runt detta lopp. Vill du läsa en rejält utförlig rapport så har Sara skrivit en här. Etapperna var i alla fall 7+5+3+3+3 km och ganska varierande. Ibland väldigt smalt och många träd, stenar och grenar att navigera runt. Ibland ganska öppet och förenat med den där känslan att man inte kommer någon vart. På informationsmötet kvällen innan blev jag mer eller mindre tvångsförflyttad till den ”snabba” startgruppen som startade kl 7, och det var väldigt bra då den gick i ett väldigt behagligt och lagom tempo. Startgrupp 2 och 1 hade blivit alldeles för långsamt. Vattentemperaturen pendlade mellan 17 och 18 grader och enda gången jag egentligen frös var på slutet när vi stundom låg alldeles för stilla i vattnet för att hålla ihop gruppen.

Lunchvila efter 12 km och lite pizza.
Ett av tre (!) fikabord som några familjer längst ån på eget bevåg fixat för oss simmare.
Jag och min boj in action.
Sista uppgången innan målgång
Arrangemanget i övrigt fungerade bra. Egentligen bara 2 saker att anmärka på. Dels så tycker jag att grupperna samlades ihop lite för tidigt. Eftersom det inte är någon tävling är det givetvis trevlig med gemensam målgång och det ska säkert fortsättas med. Men det var verkligen en rejäl skillnad på fart mellan de snabbaste och långsammaste vilket då gjorde att vi var några (som uppenbarligen var lite snabbare) som under de sista 2 km bara låg och flöt med strömmen, och då blev det snabbt kallt. Den andra saken att anmärka på är att det borde funnits en bajamaja eller liknande vid lunchstoppet. Att iförd våtdräkt gå och tigga toalettplats i divsere mer eller mindre äcklig industrilokaler kändes så där. Jag var inte ensam om att behöva en toalett heller. Men annars var det gott om mat och dricka, våra väskor fanns tillgängliga vid de längre stoppen och vid lunch kunde man till och med få sig en liten stärkande whiskey.

Så sammanfattningsvis; en riktigt trevlig dag och riktig naturupplevelse! Har du kört Vansbro eller en IM-simning ska du inte vara rädd att ta dig an denna utmaning. Riktigt häftigt att ha gjort och första gången som jag upplever simning som social. Nästa år vankas det andra utmaningar vid den här tidpunkten, men så fort jag får chansen kommer att göra den här simningen igen.

Som sagt var, en naturupplevelse av rang!
Målgångsbryggan
En klart speciell finishertröja.
Malmö Triathlon
Sista deltävlingen i cupen och ganska enkla förutsättningar; ta dig i mål för en 3:e plats i cupen och kom 10:a eller bättre för en 2:a plats. Vi åkte ner dagen innan och bodde hos Jesper och Anne som har en lägenhet precis vid växlingsområdet i Västra hamnen. Jag och Jesper passade på att köra ett varv på respektive moment dagen innan. Cykelbanan var lite knixig så det var bra att få känna på. Var dessutom lite orolig för hur simningen skulle kännas med tanke på fredagens äventyr, men det kändes glädjande nog förvånansvärt bra.

Tävlingsdagen bjöd på strålande väder. I princip vind- och vågstilla under simningen, runt 20 grader varmt och endast en lätt motvind på Limhamnsvägen under cyklingen. Simstarten skedde i vattnet och för att vara jag låg jag väldigt offensivt till; framför linan och långt till höger för att få snabbaste vägen till första bojen. Givetvis blev jag över- och omsimmad, men inte så farligt som jag trodde att det skulle vara. Sen gjorde jag nog en av mina bästa simningar någonsin. Jag navigerade klockrent, hittade fötter och höfter att ligga på, vågade trycka på lite och hade det kul hela vägen. Kom upp ur vattnet någonstans i mitten av fältet (drygt 80 startande i Masters). Tiden på 30:43 (med ca 100 m löpning) hade inte varit så mycket att hänga i granen om det nu inte hade varit för att simningen var minst 200 m för lång. Vad jag sett på Strava, Funbeat och andra ställen så har de som varit med mätt upp simsträckan från 1700 till 1850 meter. Och då ger det ju mig ett 1:45 min/100m-tempo vilket är ett rejält steg upp för mig.

Om cyklingen sedan säger jag ”nja”… hade inte någon superkräm i benen och kom aldrig riktigt in i något flow. 1:06:22 var dock tydligen 9:e bästa Masters-tid för dagen så helt uselt var det ju tydligen inte ändå. Fick dessutom mitt första straff, i triathlonsammanhang, någonsin. På sista varvet, vid en vändpunkt, så bromsar en kille i motionsklass (på en Biltemacykel, duh!) lite för hårt inför 180-graderssvängen, vinglar till och tar en konstig linje. Jag kommer bakom med betydligt större fart och måste då ta ytterkurva (vänstersväng) runt honom för att inte köra in i honom. Några sekunder därefter, precis när jag fått upp farten igen, kommer en motorcykel upp jämsides med mig med en domare som vrålar ”Nummer 312, stop-n-go-straff, omkörning på fel sida!”. Bara att stanna, klicka ur, sätta ner foten och sedan accelerera igen. Skitlarvigt tycker jag… Okej om det hade varit omkörning av någon annan i tävlingsklassen och om jag hade vunnit något på det. Men nu handlade det om att jag, för att undvika en olycka, körde om ett blåbär som inte kunde hantera sin cykel. Råkade dessutom ut för en annan herre i motionsklass som svängde fel i en rondell och kom in precis framför mig så att jag var tvungen att tvärnita.

Typiskt bra ställe att bo på: precis ovanför mål- och växlingsområdet.
Avslutade sen med en godkänd löpning, utan det där lilla extra; 40:59 på 9,6 km. Det sista klippet i steget fanns helt enkelt inte där, men jämt och fint gick det i övrigt och hälsenan kändes knappt något alls. Tog 3 placeringar (bland annat Anders G som kroknade lite på slutet) och tappade en ca 1k före mål och landande till slut på en 7:e plats i H40 på tiden 2:22:11.

I övrigt är det värt att notera att Jesper körde oerhört övertygande och gick in som totaletta i Masterklasserna på 2:09:XX. Andreas C tog en stabil 3:e plats i H40 och säkrade därmed sin första plats i cupen. Min T1:a var fullständigt bedrövlig och en total växlingstid (T1+T2) på 4:10 är väl så underkänt som det kan bli. Banan och arrangemanget i sin helt får med beröm godkänt. Tycker verkligen att alla 4:a cuptävlingar hållit väldigt hög klass i år!

Eftersom prisutdelning för totalcupen skulle ske som sista moment för dagen trodde jag att jag, men min 2:a plats i totalen, skulle få kliva upp på pallen, men icke. Endast segrarna kallades upp och jag fick stå där, lite snopen och lite snuvad på konfekten. Men jag får väl se till att vinna nästa gång i stället.

H40: Jesper överst på pallen och Andreas C 3:a
Här står jag och tror att jag ska få bestiga pallen...
Så här blev det i cupen till slut

No comments: