Monday, July 6, 2015

Umeå Triathlon

Eftersom det var så pass kul att köra sprint i Uppsala föddes väl en tanke om att försöka köra hela cupen (4 tävlingar). Alla tre återstående tävlingar låg på hittills tävlingsfria helger och möjliga att få in i schemat. Den stora utmaningen var väl dock att Umeå låg endast en vecka efter Klagenfurt, Förmodligen inte helt optimalt och förmodligen inte heller hela smart ur skadesynpunkt att köra en intensiv sprint så pass nära inpå. Men eftersom jag är totalt omdömeslös drog jag iväg en anmälan och hoppades på det bästa. Dagarna direkt efter Klagenfurt var givetvis helt hopplösa. På fredagen upplevde jag dock att jag kunde springa och simma okej. Cyklingen var inte heller något problem och enda orosmomentet var väl en lätt inflammerad hälsena som ömmade och smärtade lite vid löpning. Hoppades på att inte behöva maxa på löpningen och bestämde mig att att åka upp.

Det mest spännande med resan upp var väl att när jag väl kom fram till Umeås flygplats så fanns det inte något sätt att ta sig därifrån (inom en rimlig tid). Teamde upp med Matteo och Donato från SCT för att försöka ta oss in till stan. Alla flygbussar var inställda (sommartidtabell) och taxi skulle dröja minst 45 minuter, och inga stora bilar fanns så vi skulle behöva ha 3 bilar för att frakta oss och våra 3 cykelväskor. Slutade med att vi fick gå 2,5 km med våra cykelväskor för att komma till en busshållplats för lokalbussar. Sen vänta 20 minuter på nästa buss in till centrum; FAIL Umeå, FAIL!

Vi var endast 3 anmälda i M40-44 så möjligheterna till en pallplats var väldigt goda. Jag hade givetvis gjort min hemläxa och läst på om mina konkurrenter. Andreas C hade spöat mig med nästan 3 minuter i Uppsala och Anders G med bara 13 sekunder. Kändes som om det var läge att sikta in mig på att kämpa om silverplatsen alltså. Testade cykeln och benen på kvällen och det kändes som om allting fungerade.

M40-44, sida vid sida. Andreas C till höger i bild.
SWIM
När den blivande segraren i olympiska motionsklassen gjorde 1500 m simning på 14:12 förstod jag att det var ganska strömt i älven och att det borde gå ganska fort för mig också. Starten gick från pontonbrygga och det kändes onekligen lite pro att få dykstarta. Vilken jäkla kick det var att få upp farten i vattnet sedan. Det gick verkligen toksnabbt. En pulshöjare kom när jag höll på att simma in i en vattenskoter som låg förtöjd vid en båt vid kajen, missade med typ en hårsmån. När det sedan var dags att ta sig upp så fick jag verkligen trycka på för att komma in till sidan och inte flyta på för långt. Hade i alla fall några andra bakom mig efter simningen (endast drygt 20 startande i Master+Ungdom - bedrövligt). Sen nästan 300m löpning till växlingsområdet. 9:11 på 850 m simning (enligt klockan och enligt vad jag kunde mäta på kartan) och 300 m löpning kommer nog vara ett svårslaget rekord för min del, När jag kom till växlingen hade Andreas C precis hunnit ut och Anders G kom ut med ca 30 s tillgodo på mig. Själv gjorde jag en helt okej växling.

BIKE
På 20km finns det inte mycket till taktik att orda om. Kör i princip så jäkla hårt som du kan och bit ihop. Banan i Umeå var bra (4 varv på en 5km-bana) men inte alls så snabb som den vid en första anblick gav sken av. Dels blåste det ganska mycket, det var ett antal snäva svängar per varv och dessutom ett gäng rondeller som tog ner lite fart vid varje var. Gillade dock att vändpunkten var just en rondell istället för en kon. Eftersom vi var så pass få som tävlade blev det ganska glest med folk ute på banan. Visste dock att jag cyklat snabbare än Anders G i Uppsala och siktade därför in mig på att ta in och skapa avstånd till honom. Ville helst undvika att hamna man-mot-man på löpningen eftersom jag inte var helt 100 på hur jag skulle kunna springa.

På första varvet gjorde jag en riktig GP-sväng vid varvningen vid växlingsområdet då jag i en 90-graders kurva började trampa lite för tidigt, men resultat att min innerpedal touchade marken och jag studsade till lite. En klar pulshöjare. Mot slutet av andra varvet kom jag ikapp Anders G och drog förbi honom. Han hängde dock på och försökte rycka av mig i en uppförsbacke innan växlingen och fick då några meter på mig. När det blev platt kunde jag dock mala på och förbi och drog sedan ifrån. Under 4:e varvet riktade jag in mig på att hålla intensiteten uppe och på att skapa så stort avstånd som möjligt.

Kom av cykeln inför växlingen på ett bra sätt. Hade nu drygt 20 sekunder tillgodo på Anders G och nästan 2 minuter upp till Andreas C som gjort en kanoncykling trots en spektakulär vurpa vid växlingen. Bevakning av silverplatsen var alltså det som gällde.

RUN
Kände direkt ut på löpningen att foten fungerade hyfsat smärtfritt, men att det inte skulle hålla för ett tempo under 4 minuter. Visst dock att jag tagit Anders G även på löpningen i Uppsala och hade en förhoppning om att jag i grunden skulle vara en snabbare löpare. Även löpningen var lite långsammare än vad den såg ut på pappret; del inte helt platt och dels lite lång. Vid vändpunkten på första varvet fick jag bekräftat att avståndet framåt var för långt och att avståndet bakåt var under kontroll. Vid upploppet och partiet längst kajen var det ganska många människor som hejade och dessutom var alla funktionärer väldigt entusiastiska. Klart trevligt mot slutet av en sprint då det börjar göra så där härligt mjölksyreont i hela kroppen.

På andra varvet konstaterade jag att Anders G hade tagit in lite, dock inget alarmerande och att Andreas utökat lite. Och vid vändningen på 3:e och sista varvet tänkte jag att jag inte ville vara med längre (en ganska vanlig tanke när det är drygt knappt 1km kvar) och att det avståndet bakåt som jag nu hade borde räcka till bara jag höll farten uppe. Kunde springa ganska avslappnat in i mål (som 4:e målgång i Masters). Anders G la på en riktigt bra spurt och var bara 2 sekunder efter mig i mål. Men det var, som man säger, "aldrig nära".

Vy över det nu ganska tomma växlingsområdet - bara seniorerna ute.
Notera det enorma deltagandet i 35-39 och 45-49
Post-race
Jag fick stå på pallen för andra gången i min "karriär". Och visst kändes det bra att det var på en andra plats istället för en 3:e med tanke på att vi endast var 3 startande. Jag tror att det här borde betyda att jag ligger på en 2:a plats i cupen nu i Masters 40-44. Härnäst är det SM/RM i Västerås på den olympiska distansen som gäller. Och innan dess väntar nu en veckas löpvila (vill inte riskera att inflammationen i hälsenan förvärras) och Hofors Swimrun m Mattias F nästa helg.

Tour de France har startat! Det har ni väl inte missat? Det gick att titta på Umeå Airport också.

No comments: