När vi kom till Ljungby var det väl egentligen aldrig något snack om att stanna för natten. Jag klämde en kaffe, dricka, några kakor och satte sedan på relexväst, vindväst och långa ben. Det började bli lite kyligt och det låg regn i luften. Precis när vi lämnade Ljungby börjande det bli blött. Jag tror inte att det egentligen regnade så mycket på oss. Däremot hade det kommit ordentligt med skurar innan som gjort vägen blöt. Och blöt väg betyder däcksprut och blöta cyklister. Efter några mil på 25:an (en väg som jag känner till ganska väl eftersom jag kört bil där många gånger) valde Durrin att släppa. Vi låg fortfarande, trots regn, kolmörker och 40 mil i benen, runt 31 i snitt.
Kan det vara Älmhult? (foto Nils C) |
Dags för ytterligare ett nattöppet Statoil. Och som vanligt samlar nattöppna Statoil alltid grädden av stadens motorburna ungdom. Så även i Halmstad. Fick i mig kaffe och en korv, bytte till torra strumpor och skoöverdrag och kände mig allmänt misärig. Vi drog iväg igen.
Salta ryggar, skog och en kyrka. Småland blir inte mycket hetare än så här. (foto Nils C) |
Solnedgång över Vidöstern utanför Värnamo. |
Nu började även den riktiga tröttheten komma. Dvs. inte bara den som gör det till en stor utmaning att veva runt benen, utan även den som tycker att ögonen inte ska vara öppna. Den slog nu till med full kraft och gjorde resen mellan Laholm och Östra Karup till en riktigt jobbig upplevelse. Det som inte så långt innan var 32-33 på platten blev nu knappt styrfart. Hoppades på att "klättringen" uppför Hallandsåsen skulle väcka upp mig, men icke.
Reflexer. (foto Nils C) |
Statoil Halmstad mitt i natten - festprissarnas och randonneurenas favorittillhåll |
I Ängelholm visste jag att det skulle finnas en dygnet-runt-öppen Statoil. Tyvärr glömde jag dock bort (eller tja, min hjärna fungerade nog inte optimalt just då) att den faktiskt ligger i stan och inte vid södra avfarten som jag plågade mig till. Södra avfarten innehöll endast ett stängt Preem och en överkörd igelkott. Inget som gör en bonkad randonneur glad alltså. Bara att fortsätta mot Helsingborg och nästa stämpling.
Morgondis utanför Landskrona |
Bara 63 km kvar! Frukosten gjorde att det nu var lättare att hålla sig vaken, men snabbt gick det inte. Fördelen under den här sista sträckan var att det inte är några avstånd mellan samhällena. Alltså inte några partier med typ 4 mil skog och en vägskylt. Det hände något hela tiden och jag passerade en massa konstiga skånska namn typ Grumslöv, Lomma, Hjalarp, Bjärred, m.m. Ett klart lyft från alla jäkla -hult i Småland.
Tog det här kortet och blev lite smått chockerad över hur jävlig jag såg ut... |
...tog därför på mig glasögonen, log och tog detta kort istället. Mycket bättre. |
Är riktigt nöjd med att ha kört min första 60-milare. Visst var kroppen mör efteråt, men inte skadad. Häcken mår alldeles utmärkt och det enda som jag känner av så här efteråt är lite stickningar i fingerspetsarna. Men knän, rygg och resten höll vilket jag tar som ett bevis på en härdad kropp och en korrekt inställd cykel. Jag hade packat rätt; använde allt utom regnyxorna och underställströjan (som dock kom till användning när jag skulle sätta mig i bilen). Tror inte att jag kommer att göra så mycket annorlunda inför nästa 60-milare annat än att möjligtvis försöka få lite bättre sömn. Hade jag sovit 2 timmar på lite bättre underlag än en bänk hade jag nog tjänat på det i slutändan. Men å andra sidan är det ju det som är lite utav charmen med randonneur-cykling.
Nils och Tony avslutade starkt och kom in på 23:23. Durrin landade tydligen in på 33:15 så han måste ha tagit in på motell någonstans efter det att han släppte oss. Övriga 2 DNF:ade.
Tack Milslukaren och alla medverkande för en trevlig tur med bra fart!
6 comments:
Riktigt go RR! Efter denna och de andra från 200K, 300K och 400K får jag nog ta och pallra mig upp till Sthlm för att prova på hur det är att cykla där. Särskilt 40-milaren lockar med potentiellt fikastopp på glassbaren i Sörping, grusväg i mörker och besök på den legendariska pizzerian i Rejmyre :-)
Ang mörkerkörningen så tycker själv att det oftast lättare/bättre att köra först. Det känns tryggare om det skulle komma något oväntat hinder och man slipper få vatten & grus i ansiktet om det är blött på vägen. Alternativt lämna rejäl lucka eller placera sig snett bakom och offra "rullen" framför men det är det ofta värt.
Så sjukt imponerad av din cykling. Själv cyklade jag Vättern för första gången och höll på att gå under. Att cykla det dubbla finns nog inte. Som du så vackert skrev "zoomar ut så att man ser hela jorden, så ser man faktiskt fortfarande rundan." Bara där inser 99,978645% av Jordens befolkning att det är galenskap!
Grattis och bra jobbat!
/Henrik Näsman
Klart du ska komma och köra något i Sthlm Nils! Rejmyra måste varje sann Randonneur uppleva minst en gång i livet :) Jag får väl ta och bjuda tillbaka på övernattningserbjudanden i så fall.
Tack Henrik! Alltid kul när någon finner lite nöje i min galenskap. För visst funderar man ibland vad det är som man håller på med. Men samtidigt är det så värt det också. Borde kanske skriva något om det någon gång.
Klapp klapp klapp klapp (applåder) och grattis! Härlig RR! :)
Mycket imponerande! Och kul läsning :)
Kul och oerhört inspirerande att läsa! Får mig att sakna vårens misärbreveter faktiskt.
/Freddie
Post a Comment