Tuesday, January 26, 2016

Next stop: Dubai

Jag nämnde väl här på bloggen för ett tag sedan att jag bokat upp mig på Dubai IM 70.3. Tiden går fort och nu är det bara några dagar kvar till race. Vi kommer att åka ner hela familjen och njuta av lite sol, bad och semester också. För en gångs skulle går också tävlingen i början av semesterveckan vilket ju gör att jag kommer att kunna slappna av lite och inte bara ha en tävling i slutet av veckan på hjärnan. Vi kommer ner på onsdagen, jag checkar in och förbereder mig på torsdagen, tävlar på fredagen och är sen "ledig" till på onsdagen därpå då vi åker hem.


Temperaturen verkar hålla sig mellan 20-25 grader därnere (det är ju vinter) och vattentemperaturen på 22-23 grader så våtdräkt kommer med största sannolikhet att vara tillåten. Sen var det den här lilla saken med vinden... Som det ser ut nu kommer det att blåsa f-n just under tävlingsdagen. Som vindriktningen är predikterad innebär det främst 2 saker; simningen kommer att vara stökig och cyklingen kommer att vara 4 mil lycka följt av 4 mil ren pina (blästrade ben någon?). Löpningen tror jag inte kommer att påverkas så mycket då vinden mest kommer att ligga i sidan.

Och formen då? Tja, det är ju inte direkt någon formtoppning jag pysslat med senaste tiden. Dock tror jag att det är en bana och ett klimat som kommer att passa mig betydligt bättre än Thailand och visst hoppas jag på att kunna göra ett bättre race än där... Fast å andra sidan var det faktiskt ett okej race om vi bortser från löpningen, vilket förvisso inte alls är något jag kan göra eftersom det triathlon jag pysslar med.

Titta - All World Athlete Bronze - top 10% i världen 2016.
Varje gång jag uttalat mig om något tidsmål så har det ju inte gått på det sättet som jag önskat mig, så egentligen borde jag väl hålla tyst. Men bortsett från det är min stora förhoppning att simma bra. Simningen har ju faktiskt fungerat väldigt bra de senaste månaderna och en tid nedåt 31-32 minuter känns inte alls orimlig. Cyklingen har jag inte den blekaste aning om. Är väldigt osäker på formen, även om den i Thailand var betydligt bättre än vad jag vågade hoppas på. Men säg att jag prickar det hela okej och tar mig runt på 2:25 i motvinden - 210W NP ut och 230W NP hem. Löpningen har känts bra den senaste tiden och banan är helt platt så under 1:35 känns väldigt rimligt om det inte händer något oförutsett. Då får vi ju typ 4:40 vilket känns klart (o)rimligt.

På fredag kl 7:15 (Dubaitid, vilket torde vara typ 4:15 här hemma) kör vi (Nelker, Bea, Love och Martin från TT och så några andra svenskar också). Rullande simstart. Ställ klockan och följ nummer 170 på ironmanlive.com.

2 comments:

Kalle said...

Äh lägg av, du kan simma betydligt fortare än 31-32 min! Kör hårt!

Anonymous said...

Lycka till!