Tuesday, July 8, 2014

Varmt!

Ja, man ska ju inte klaga. Men... Trevligt med värme absolut. Särskilt för de som har semester. Och för de som gillar typ 30 grader i skuggan. Jag är nu inte riktigt en sådan kille. Visst är det trevligt om jag får sitta under en parasoll och får ha obegränsad tillgång till kall dryck och svalkande bad. Då funkar det. Men om jag behöver göra något som involverar rörelse blir det bökigare. Det krävs inte mycket ansträngning för att svetten ska börja rinna. Cykla till jobbet utan att bli svettig är mer eller mindre omöjligt oavsett hur lite kläder jag har eller hur långsamt jag än cyklar. Och det spelar ingen roll att det liksom är luktfritt och helt normalt, det känns liksom inget fräscht ändå.

Sen har vi det här med träning i värme. Dels ställer det hela andra krav på vätsketillförseln och dels blir det f-n så mycket jobbigare. I alla fall initialt. Visst kan även jag anpassa kroppen efter värmen och bli mer van, men det blir ju onekligen en viss chock av att förra veckan köra i regn och 15 grader och några dagar senare i 30+ grader och sol. Men med lite acklimatisering blir det i alla fall något lättare. Oavsett vad svettas jag dock mängder, tappar vätska, salter och mineraler och krampar betydligt lättare. Så av Frankfurt i 32 grader eller Vansbro i 10 grader föredrar jag nog faktiskt det sistnämnda (om vi bortser från regnet).

Sol
Sen har vi ju det här med eftersvettningar... För att få schemat att gå ihop försöker jag ofta lägga löppass på 1h eller mindre på lunchen. Problemet med det när det är så här pass varmt är ju bara att min kropp rinner i upp till en timme efter ett hårt pass i värme. Spelar liksom ingen roll om jag duschar iskallt eller försöker något annat trick. Svetten rinner, kläderna blir genomblöta och jag kan inte göra något åt det. Mindre roligt när det kundbesök eller något sånt; då är det bara att behålla kavajen på och hoppas på att det inte syns allt för mycket på skjortan på framsidan. I-landsproblem förvisso, men ändå...

*

Inför Västerås har jag inga som helst förhoppningar annat än att göra en så hyfsad tid som möjligt. Konkurrensen är lite hårdare än i Duathlon-RM och här måste jag ju simma också. Just nu ser det dock ut som om att det inte kommer att bli så hiskeligt varmt och då temperaturen sjunker lite till helgen kommer det förmodligen inte heller vara risk för att simningen blir våtdräktsfri (vilket den blir om vattentempen är över 22 grader). Banan ser platt och snabb ut, sedan återstår väl att se om den är kort eller lång. Jag hoppas i alla fall på att kunna simma på under 30 minuter, cykla på (max) 1:05 och springa på runt 40 minuter. Så 2:20 med växlingar säger vi väl då.

No comments: