Friday, May 24, 2013

Bara sååå pr0!

Jag är en man i frontlinjen, det har jag ju sagt förut. Mina senaste påhitt är 5-2, rödbetsjuice och tuber.

5-2-diet, periodisk fasta eller vad man nu ska kalla det, testas ju just nu av en del. Jag har kört i en månad nu och måste väl säga att jag är ganska positivt inställd. Huvudsyftet för mig har är väl inte viktminskning, utan snarare testa om hälsoeffekterna på det stora hela är något att ha. Sen ska jag väl inte sticka under stol med att det inte vore helt fel att tappa några kg innan sommarens tävlingar och ligga på typ 70 kg (71-72 idag). Mindre vikt innebär mer W/kg och mindre sekunder per km.

De första veckorna var lite kämpiga under fastedagarna. Hungrig, trött, lite smågrinig och matt på eftermiddagen och kvällen. Men man vänjer sig snabbt. Idag känns det som om fastedagen som en ganska enkel dag att gå igenom. Jag försöker köra på tisdagar och torsdagar (om inte något praktiskt kommer emellan) och de dagarna har jag normalt sett ett simpass och ett löppass inlagt. Och det blir faktiskt ganska bra. Simningen på morgonen sker med hyfsat fyllda energidepåer och löpningen på lunchen eller kvällen sker med ganska tomma depåer. Precis som det kommer att vara på tävling. Jag inbillar mig att det faktiskt ger lite extra att köra de där timslånga löppassen på fastande mage. Framför allt är det en rejäl kick att faktiskt kunna känna sig stark och kunna springa i tänkt fart och med rätt längd på intervallerna trots att kroppen skriker efter energi redan innan passet. Och det ska ju funka med träning och fasta. Jag kommer att fortsätta en månad till i alla fall och göra uppehåll veckorna innan Frankfurt.

Det ska tydligen smaka riktigt äckligt...
Sen var det ju det här med rödbetsjuice också. Enligt ryktet ska det ju i princip vara mer eller mindre laglig EPO med klart mätbara och positiva effekter på uthålligheten. Jag har inte provat ännu, men beställt en laddning BEET-IT (bara ett sånt namn liksom) från Paleo Nordic. Tanken är att göra ett provskott med nitratladdning inför Sövde Triathlon. Kommer självklart att hålla er uppdaterade.

Och slutligen tuber då... Okej, jag kanske inte är helt först på den här grejen med tubdäck. Men ska man nu köra med diskhjul så är det ju tub som gäller. Jag ser verkligen fram emot att limma, det verkar ju såååå kul.

AERO!

4 comments:

Fikasvettot said...

Jag har kört Periodisk Fisting ett bra tag. Innan det blev trendigt ;)
Fast ett annat upplägg med runt 18h total fasta varje dag; Lunch + middag, ingen frukost. Funkar bra.

Middleman said...

Periodisk Fisting... tycker jag faktiskt låter skitläskigt.

Skippa frukost och kvällssnacks är ju också ett alternativ. Kör du det varje dag eller bara några dagar i veckan? Och syftet är förstås att du ska kunna fika ohemula mängder samtidigt som du är smal som bara den :)

Fikasvettot said...

"Periodic Fasting" menade jag såklart. :)

Jag kör varje dag. Det finns poänger med regelbundenhet i matiderna. Sen blir det undantag ibland av sociala skäl, för att hotellfrukost är gott, eller om jag skall cykla långt ( >15 mil )

Teorin är att ca 18h räcker för att få många av fastans positiva effekter men utan att det blir jobbigt. Och dagsbehovet av mat skall då ätas på 2 måltider = mätt.
Leangains är väl den mest spridda varianten.

Snabbare, starkare, snyggare said...

Jag kör också periodisk fisting - fast 16 timmars fasta per dag och i enlighet med Leangains :) Martin Berkhan (Leangainsgurun) rekommenderar dock kvinnor att fasta kortare än så(iaf till en början), eftersom vi tydligen har en ökad risk för att bli griniga när vi inte får mat... ;) Jag har dock inte märkt något! Trivs finfint med det än så länge, men ja - jag har också gjort undantag för hotellfrukostar...