Thursday, February 9, 2012

Löpning +ANNAT

Det blev ingen skidåkning i tisdags. Kollade upp skidspår.se som lovade dåliga och sönderblåsta spår med genomslag i Ågesta. Då dessutom klockan sprungit iväg fick det bli en löptur i stället. Återigen var det ett tag sen senast (typ 2 veckor?) eftersom jag åkt skidor och varit sjuk. Detta har faktiskt resulterat i en lätt träningsvärk idag. Bara en sån sak.

Strax över 14km på 74min blev det. Låg på 5 min/km-tempo fram till 10k och därefter 5:30 min/km-tempo under sista 4 km. Generellt riktigt pigga ben och inga som helst problem att ligga på 5-tempot med en puls runt 150 bpm (drygt 80 % av max). Jag är dock lite orolig för mitt högra knä som har spökat lite ända sen jag började med löpningen igen. Foten har varit okej och vekar repa sig. Dock får jag under löppassen lite ont på utsidan av höger knä. Det kommer efter ca 15 min och sedan lite sporadiskt under passet. Har inte lyckats lista ut om det sporadiska sker vid någon speciell ansträngning (uppför, nedför, snabbt, långsamt) eller om det verkligen är helt sporadiskt. Efter passet är jag lite stel i knät i några timmar, och sedan är det som bortblåst. Det stör mig alltså inte särskilt mycket, men självklart är det väl inte tänkt att man ska ha ont. Hoppas mest på att det beror på att jag startat med lite för långa sträckor och att det mest är en muskulär sak.


Nåväl, överlag bra och skäggmässigt såg jag efter passet ut som Tomas Wassberg efter en 5-mil i -20 grader. Skägg FTW!

*

Den närmsta framtiden innehåller skidåkning i Högbo (fredag och södag), Velodrom (lördag) och riktigt simträning (!) på tisdag. Jo, ni läste rätt. Jag ska ta tag i min simning.

*

Skeppsbron söderut är en cykelkatastrof även i år. Hur jäkla svårt ska det vara att hålla cykelfältet moddfritt? Istället för att ploga in all modd i cykelfältet. Och tvinga ut cyklisterna på vägen. För om man cyklar där det är tänkt att cykla, dvs. i cykelfältet, är risken ganska stor att man får kast med framhjulet och stupar rätt ut i gatan.

*

Och Lisa Ström, ett helt okej inlägg; dock lite skevt och onyanserat. Det finns liksom inte någon riktigt tråd eller slutsats. Det finns defintivt en poäng avseende kopplingen till bilden mot ungdomar. Å andra sidan tror jag inte att satsande ungdomar sittar och läser internetcyklistgubbarnas bloggar och tycker att det är relevant på något sätt. De enda som läser internetcyklistgubbarnas bloggar är väl andra internetcyklistgubbar (jag är väl en sån eftersom jag strax är 40?). Och avslutet (”Dessutom är det inte ens något att briljera med. Varenda tonårstjej har tränat en miljard timmar på fastande mage och skippat lunchen. Kom med nåt värre om ni ska försöka vara hårda.”) tar bara fokus ifrån den riktiga poängen som förs fram.

Jag tränar och späker mig (med träningen) för att kunna cykla långt och hyfsat snabbt – och för att kunna äta vad jag vill utan att bry mig. Sedan går det ju inte att komma ifrån; för att öka din W/kg är viktminskning ett snabb väg – såväl upp som ner.

No comments: