Thursday, April 17, 2008

Dagens ungdom

Läskigt!

Jag köper nog också det mesta som jag vill ha... men aldrig på avbetalning. Och om jag mot förmodan köper på avbetalning (6 mån räntefritt typ), gör jag det med pengar som redan finns på ett konto.

Det är samma sak som med SMS-lån. Lär sig inte ungarna att alla handlingar har en konsekvens? Köper du något på avbetalning utan att ha pengar så kommer kronofogden till slut. Sparkar du någon i huvudet så kommer den personen att göra sig allvarigt illa.

F-n, jag känner mig gammal när jag blir upprörd över sådana här saker. Men det kanske hör äldre generationer till att vara "förfasade" över de yngre. Annat blir det med min dotter.

1 comment:

Fredrik said...

Jag tillhör en av de (få?) unga som förstår innebörden av pengar. T.ex. köper jag aldrig kläder som kostar mer än 500kr och behåller kläderna i 4-6 år, kanske till och med längre. Jag köper kanske nya elektronik-prylar vart femte år också när de gamla börjat bli extremt efterblivna. etc etc..

Detta tror jag dock mest berodde på att jag redan vid 6-7 års ålder fick veta att mina föräldrar inte var gjorda av pengar. Därför skapade jag mig troligtvis inte detta behovet av att köpa nytt hela tiden.

När ska fler föräldrar lära sina barn att det är bättre att spara pengarna istället?