Monday, August 27, 2018

Nu drar jag!

Det har liksom legat väldigt långt in i framtiden väldigt länge. Jag började planeringen i typ december och sen har det bara varit något som ska hända lite längre fram. Men efter semester och sånt blev det plötsligt en realitet och nu är det bara några dagar kvar tills det att jag ska dra iväg på mitt livs triathlonäventyr. Jag har ju berättat om det tidigare och den övergripande planen håller fortfarande. Så på onsdag kväll sätter jag (och min cykel och mitt väl avvägda bagage) på ett plan med destination (så småningom i alla fall) Port Elizabeth i Sydafrika. Första anhalten på trippen blir alltså IM 70.3 World Championship.

Ser väl så där lagom episkt ut
Det är inte någon direkt formtoppning jag pysslat med den senaste tiden, har kört en helt del volymintensiva veckor både på semestern och sen jag kom tillbaka från den. Det är väl egentligen först nu senaste veckan som jag trappat ner lite tid och kört lite intensivare pass. Kroppen känns dock väldig bra och jag hoppas på att kunna göra hyfsat bra ifrån mig i Sydafrika. Det verkar dock inte vara helt trivialt. Vinden och dåliga vägar är klart en faktor. Enligt BBS krävs det nästan 240W i snitt för att köra  under 2:30 på cyklingen så det blir ju inte helt lätt. Vidare är ju simningen oviss eftersom vågor och vind kan påverka en hel del där. Det skulle dock vara väldigt kul att få naila löpningen ytterligare en gång och kanske klämma in mig nedåt eller under 1:30. Löpformen känns fin-fin just nu.

Grundtanken är väl att jag under resans gång ska försöka vara ganska duktig att dokumentera här på bloggen och Instagram. Så följ mig gärna under de kommande 6 veckorna.

Slutligen en liten historia om varför Qatar Airways står ganska högt på min shit-list just nu...
Jag var igång redan i december och började boka flyg och hotell. Är man ute i god tid brukar det ju bli billigare sägs det. Den i särklass jobbigaste resan är ju den mellan Port Elizabeth och Denver. Går ju inte några direktflyg om man säger så. Bästa resan som jag hittade var med just Qatar: Port Elizabeth - Johannesburg - Doha - Chicago - Denver. En drömresa på 38 timmar... Nåväl, det var också den i särklass dyraste resan under hela äventyret och kostade strax över 8000 kr. Efter några samtal lyckades jag också få besked om att en extra väska (cykel) skulle kosta mig ca 400 kr och att jag skulle betala det på flygplatsen.

So far allt bra. Tills för några månader sedan då jag började sammanställa alla bokningar och papper. När jag skriver ut Qatar-biljetten noterar jag då av en ren slump att jag anländer till Chicago 14:50, samtidigt som min flight från Chicago till Denver avgår 14:05. Inte så bra. Blir tvungen att kontakta Qatar igen (och då kan jag ju passa på att nämna att varje samtal till Qatar föregås av minst 20 minuters väntetid, med en pausmusik som får även den mest härdade att vilja ta livet av sig, innan det att man får prata med någon som pratar obegriplig engelska på en skakig lina). Vid tredje samtalet med Qatar får jag klarhet i att American Airlines (som skulle stå för sista flygningen) lagt om sina tider och att min tänkta flight tidigarelagts med 2 timmar. Problemet är nu bara att Qatar säger att de inte kan boka in mig på annan flygning (trots att det finns andra alternativ) pga av min biljettyp. De erbjuder min därför 2 alternativ: antingen ta bort den sista flighten från biljetten och sålunda avsluta resan med Qatar i Chicago, alternativt att de återbetalar hela biljetten och att jag därefter helt enkelt köper en ny. Kruxet med det sistnämnda är att resan numera kostar nästa 13 tusen. Jag hittar en billig resa mellan Chicago och Denver (med Frontier Airlines) och väljer givetvis det första alternativt.

Vän av ordning kan ju nu tycka att den första resan borde bli lite billigare eftersom en hel flygning ströks från den. Så även jag. Men icke... istället förklarar representanten för Qatar att jag faktiskt får boka om biljetten "free of charge" trots att den faktiskt inte är ombokningsbar. Så jag ska nog vara lite tacksam trots allt.


Får biljetten via mail. På den noterar jag två saker: dels står det på ett ställe "Allowed luggage: 1PC" samtidigt som det på ett annat står "1st checked bag: free" och "2nd checked bag: free". Bara att ringa igen för att reda någon slags klarhet i detta. Får då beskedet att det är 1PC som gäller och att den förmodligen får väga 23 kg och att en andra väska kostar ca 800 kr. Frågar om jag kan köpa bagage i förväg och kanske få det billigare och i alla fall också säkerställa att en extra väska (cykel) faktiskt finns registrerad på mig med tanke på att det nog är ganska många som lämnar PE via flyg dagen efter tävlingen. Att inte få med sig cykeln på flyget är ju liksom inte ett alternativ.

Qatar meddelar att de inte kan hjälpa mig med det eftersom det är British Airways som står för första flighten (Port Elizabeth-Johannesburg). Kontaktar BA som meddelar att de inte kan hjälpa mig eftersom det är ett lokalt Sydafrikanskt bolag (Kulula som opererat under Comair som virtuell operatör) som kör. Ringer Kulula och försöker få bekräftelse på att min cykel kommer att komma med. "Of course we can take sporting equipment on the plane" säger telefonisten och fortsätter med att berätta noggrant hur min cykel ska vara packad. Eftersom hon varken får mitt bokningsnummer eller dag och tid som jag ska flyga känner jag mig mycket tveksam till det löftet...

Gör ett sista försök och ringer Qatar igen för att säkerställa allt och får då helt plötslig ett tredje besked om vad min extra väska kommer att kosta. Eftersom min biljett initialt var bokad med ett inrikesflyg i USA så kan en cykel inte betraktas som en extra väska utan jag måste betala 2 avgifter för min cykel, dels via Kulula-flighten (och där är det väldigt otydligt om det är BA:s regler som gäller eller något annat) och dels för Qatar. Och nu ska den sistnämnda helt plötsligt kosta $250! Och eftersom flygningen ser ut som den gör med Kulula som första flight kan jag inte heller betala något i förväg utan kommer då att få betala extra för att jag köper på flygplatsen.

Så läget just nu är att jag är inte garanterad att min cykel kommer med på flighten och om den gör det så kommer det att bli så in i helskotta dyrt... Men det ordnar sig nog. Vad jag ska lära mig av den här historian vet jag dock inte. Det återstår att se. Fortsättning lär följa.

No comments: