Wednesday, September 16, 2015

Sluttävlat...

...för säsongen i alla fall. Höga Kusten Trail för två helger sedan var väl den sista riktiga tävlingen, även om jag fuskade lite som farthållare i Stockholm Halvmarathon också. Mer om det senare.

Nu är det i alla fall vila som gäller i några veckor. Allt är förvisso relativt. Min eminenta klubb Terrible Tuesdays har ju precis dragit igång med bassängträningen. Måndagar och onsdagar kl 21:00-22:00 samt söndagar 07:30-09:00 på Eriksdalsbadet. Med Micke Rosén (Human Ambition) på bassängkanten. Och det passar ju mig alldeles utmärkt. Dels tidsmässigt och dels att äntligen få ändan ur vagnen och faktiskt träna simningen med klubben. Nu kanske strukturerad simträning inte passar in i konceptet vila och transition helt och hållet. Men, jag har faktiskt inte tränat simning på väldigt länge egentligen; jag har mest simmat när det varit tävling.

TT @ Ebay
Löpningen tänker jag dock hålla på en väldigt lugn nivå. Min hälsena är fortfarande lite tjock, fötterna sargade och benen sura. Så några lättare pass jogging för att hålla steget upp. Sen ett 10k-test på Hässelbyloppet för att sätta den nivå som jag ska förbättra mig ifrån.

Cyklingen är lite svårare. Mitt sociala flöde formligen svämmar över av CX just nu och givetvis blir jag grymt sugen att köra. Att hoppa över CX-säsongen är sannerligen inte något lätt beslut. Om jag känner mig själv lätt kommer jag säkert att ramla dit på någon tävling ändå (t.ex. CX-SM) även om min form då kommer att vara stenusel. Men vad gör man inte för lite blod, svett och mjölksyra. Några höstsolsrundor med fika borde jag nog också kunna hinna med.

Nästa "riktiga" tävling ser nog ut att bli Challenge Laguna Phuket, men mer om det senare.

Farthållare-selfie - den lila saken i bakgrunden är alltså min fina 1:50-flagga
Och så var det det här med farthållningen också. Fick förfrågan via klubben för några månader sedan och tyckte att det verkade vara en kul grej. Blev tilldelad startgrupp D och 1:50. 5:13 min/km var då måltempot och jag höll mig mellan 5:05 som snabbast och 5:25 (Tantolunden) och tycker nog att jag skötte farten ganska bra. Taktiken var att inte stanna och hålla så jämt tempo som möjligt hela vägen, oavsett om det var uppför eller nedför. Kom in på 1:49:40 efter en lugn och skön tur. Riktigt kul med alla glada, nervösa och tacksamma löpare. Testa om du har möjlighet, det blir ett helt nytt sätt att uppleva ett lopp på.

Bjuder slutligen på några bilder från Höga Kusten Trail. Grymma sådana tagna av Andreas Strand. Att det finns människor därute som vill föreviga alla dumheter man håller på med är ju underbart.

Strid ström av löpare
Tror att det här var ganska precis efter det att jag slog i knät
Djupt koncentrerad i Slåttdalsskrevan

No comments: