Wednesday, June 10, 2015

Två nya tävlingar i kalendern

"Tourett's comes in many shapes...." skrev en kompis på fejjan. Och visst, kanske jag har någon form av anmälnings-tourette; när jag ser en tillräckligt galen utmaning och en möjlighet att genomföra den så har jag väldigt svårt att hålla mig i från att trycka på anmälningsknappen. 

Forsbackarännet kvalar nog in i den kategorin. I alla fall i "Kliv jävligt långt utanför din komfortzon nu grabben"-kategorin. Det är ju inte en tävling per se, utan snarare en utmaning, upplevelse och alla-ska-med-variant. Men... det handlar alltså om 21 km simning. 21 km från Forsbacka Bruk i Gavleån och till Bolougnerparken i Gävle. 21 kilometer... Det är typ 7 Vansbrosimningar eller 5½ IM-simningar. Kort och gott väldigt långt och jag får väl räkna med att ligga minst 7 timmar i vattnet. Jag har läst lite om loppet tidigare (bra rapport finns här) och trots att vatten inte riktigt är mitt element har jag ändå känns ett visst sug att pröva på. Mycket pga. geymtlighetskänslan och att det faktiskt inte är en tävling (men snart sitter man väl där, anmäld till Vidösternsimmets 21 km eller något).

Som längst har jag tidigare simmat 6 km, men det var som 60x100 i bassäng och det var ju jobbigt. Men givetvis blir det här lite annorlunda med till viss del "mystempo", mycket glidande och medströms. Så på kvällen den 31:a juli kommer jag förhoppningsvis vet hur det är att simma 21 km på en och samma dag. Blir nog bra det där. Dagen efter går för övrigt Ovansjö Triathlon i Gästrike-Hammarby där jag bodde i min ungdom. Jag körde ju den tävlingen 2013 och är nog ganska sugen på att köra den igen. Får väl se hur kroppen känner sig då.

Forsbacka - Gävle alltså.
Den andra tävlingen är Hofors Swimrun som jag ska köra med en gammal studiekompis från Uppsalatiden: Mattias Forsberg. Det blir väl en av två swimrun-tvälingar för året (ska ju köra Ångaloppet med Christian också). 30 km löpning på asfalt, stig och grusväg, samt 3 km simning är utlovat. Känns som en ganska lagom utmaning. Tillräckligt långt för att det verkligen ska vara en utmaning och för att det ska vara värt att åka till den (jag har ju svärföräldrar i Sandviken och vi ska ändå passera den tiden när vi är på väg norrut). Och samtidigt tillräckligt kort för att det ska vara rimligt för mig att köra den 2 veckor efter Klagenfurt. Nu är Mattias inte någon duvunge direkt, utan en habil konditionskille som kört med CCC1000, klämt IM Kalmar, kört klassiker och sånt. Jag tror nog att vi kommer att vara ganska jämna. Kanske med viss fördel för Mattias med tanke på mitt äventyr två veckor innan. Oavsett ska det bli riktigt kul i alla fall. Dock kommer jag inte att ha hunnit träna någon swimrun alls nästan. Varken själv eller med Mattias. Men det får vi väl se som en extra utmaning bara.

Preliminär bana

No comments: