Thursday, June 4, 2015

Göta Kanal revisited

Varning: ett i princip helt textbaserat inlägg med en del klagande...

Som jag nämnde i min Race Report fanns det ju lite mer att säga om arrangemanget utöver mitt eget genomförande. Känns alltid lite surt på att klaga, men egentligen ska det väl ses som ren feedback på arrangemanget och en förhoppning om att arrangörerna tar åt sig på rätt sätt. Och det som speciellt ska noteras är att inget av det som jag tycker till om hade varit anmärkningsvärt om jag åkt till typ Gästrike-Hammarby och betalat 2-300 kr för en lokal tävling arrangerad av entusiaster och eldsjälar. Men nu betalade jag 1100:- till ett vinstdrivande bolag, vilket gör denna tävling till en av de dyraste medeldistanserna i Sverige. Tjörn är snäppet dyrare, men å andra sidan så nära man kan komma en IM 70.3 man kan komma i Sverige. Vätter Challenge är dyrare, men SM/RM-klassat och innehåller såväl pastaparty som bankett i kostnaden.

Vädret var skit, men det rår ju knappast arrangörerna för. Det flaggades för avkortad simning redan kvällen innan och med tanke på väderleksprognoserna var det ju inte så konstigt. På lördagsmorgonen meddelandes det att simningen kortats av till 500 m (som var 600 m enligt min GPS). Det var inte kul att simma ens så kort, men triathlon innehåller simning och ur ett genrepsperspektiv var det väl bra. Men... med tanke på kombinationen av vatten- och lufttemperatur skulle det givetvis inte varit någon simning alls. I alla fall inte om det varit en riktigt tävling sanktionerad av Svenska Triathlonförbundet och deras tävlingsregler. För där var det ju inte helt tydligt. Anmälan skedde i Masterklasser, Senior eller Junior, men tydligen fanns det en liten notering om att samtliga klasser var motionsklasser också. Så om det var tävling eller inte vet jag inte riktigt.

En förhållandevis dyr medalj
  • Chip - eller snarare avsaknad av. Nu skedde tidtagningen med SI-pinnar med stämplingsdosor vid in och ut i växlingsområdet samt vid målgång. Det är inte okej på något sätt. Som jämförelse hade t.ex. LidaCX med drygt 80 startande och en anmälningsavgift på 350:- tidtagning med chip.
  • Växlingsområdet - växling på gräs har jag varit med om förut. Men kombinationen med att ha BIKE OUT/IN på en smal och hal sträcka på gräs och sedan grus var inte alls okej. Och att från simningen (och ut på löpningen) springa på såphala små träbroar kändes inte okej och genomtänkt. Stegar upp ur vattnet är inte heller särskilt vettigt. Har du simmat hårt i lite kallare vatten och i fulla distansen är det oerhört lätt att krampa om du ska börja klättra upp för en stege och det finns dessutom ingen som kan hjälpa dig. Nä, det måste nog vara en ramp i vattnet.
  • Lagning och vändning - att bara ha dunkar och inte flaskor vid "kvartsstationen" (22,5 km) är inte okej. Nu var det ju som tur var inte direkt brist på vatten med tanke på vädret. Vid vändningen var dessutom banan lagd på en väldigt gropig cykelväg som där smågrenar, kottar och grus inte hade sopats bort (och eftersom området låg i skugga gick det inte heller att se marken särskilt väl). Varken säkert eller kul för cykel och däck. Cykelbanan i övrigt har jag inget att anmärka på bortsett från att passagen genom Töreboda kändes lite krystad med några cykelbanor och väl tighta svängar.
  • Toaletter - som jag skrev i min RR fanns det bara ett torrdass vid vändpunkten och inget annat. På så här pass långa tävlingar är det ganska vanligt med magproblem och att i värsta fall behöva vänta i typ 7 km (om du inte vänder om) på en toalett är inte kul alls. En bajamaja i växlingsområdet samt en vid andra vändpunkten på löpningen borde definitivt ha funnits.
  • Avslutningen - jag gick i mål, stämplade min SI-pinne, fick en liten medalj, fick tiden uppskriven på ett blött papper, tog en plastmugg cola, en kaka och en bulle ur en micro-påse. Sen var det slut... Ingen prisutdelning (eller utlottning av priser som är brukligt vid motionsarrangemang, eller vad det nu var), ingen arrangör som gratulerade, ingen finisherpryl (inte för att jag tävlar för att få någon sådan, men det är principen jag syftar på) eller något annat. En lunch på hotellet ingick, men jag skulle tro att den var mer eller mindre gratis för arrangörerna med tanke på alla extra hotellnätter som arrangemanget förmodligen genererade.
Jag vet inte riktigt, det kanske är så att arrangörerna räknade med betydligt fler anmälda och att det då skulle finnas större ekonomiskt utrymme till "mervärde". Nu uteblev det dock i princip helt och hållet och nästa år kommer jag tyvärr inte alls att känna mig manad att köra 60 mil bil, betala över 1000 kr för hotell och (minst) 1100 kr i anmälningsavgift för det här. Nä, då kan jag lika gärna köra en gratis träningstävling som Fyristrippeln eller gynna en eldsjäl som Fredrik Jacobsson genom att köra Genrepet.

No comments: