Monday, May 25, 2015

Tävlingsdags igen

På lördag är det dags igen. Tillsammans med en mindre skara deltagare (lite förvånande kan jag nog tycka) ska jag köra Göta Kanal Triathlon 11.3, en ny halva alltså. Känner ju dels att jag har en del revanschbehov efter Aix och dels att jag vill få en bra genomförare innan Klagenfurt (som faktiskt bara ligger drygt 4 veckor bort nu). Som det ser ut nu är det bara 66 anmälda, varav 12 i min klass. Jag hittar inte några namn som jag direkt känner igen i startlistan och bland de som jag kan hitta tidigare resultat på så verkar alla vara långsammare än jag. Så det kanske är läge att sikta på en pallplats eller rent utav seger i klassen?

Norrqvarn - hotellet för mig fredag-lördag och sedan växlingsområdet under tävlingen.
Som vanligt är väl bra pacing en nyckel för en bra tid för mig. Simningen går nedströms i kanalen och just nu är temperaturen tydligen 17 grader. Det borde alltså gå att simma hyfsat snabbt. Cyklingen är sedan lite småkuperad, lång (94km enligt hemsidan) och på vändbana. Mer uppför ut till vändpunkten och mer nedför på hemvägen. Väderprognosen just nu lovar lätta regnskurar, 12 grader och lätt vind från sydost (vilket inte är helt optimalt med tanke på hur banan ligger). Löpningen är sedan tokplatt och på grusväg längst kanalen.

Rent generellt borde det vara en hyfsat snabb bana och givetvis ska jag satsa på att komma under de där försmädliga 5 timmarna. Det är ju en C-tävling för mig det här, egentligen en ersättare till en Big Day workout. Fast när man står där på startlinjen är det ju väldigt lätt att glömma bort det. I coach Clas träningsschema är jag i alla fall lovad en vilodag på söndagen efter loppet och därefter är det fullt ös hela veckan efter. På utrustningsfronten ska jag testa en ny setup för näring och vätska på cykeln, tävlingsdress från Terrible Tuesdays samt nya skor (Kinvara 5). Jag hoppas att jag på min vilodag kan slänga ihop en trevligare och mer positiv RR än senast det begav sig.

Nu kör vi!

No comments: