Wednesday, January 7, 2015

Vad kan vi förvänta oss av 2015 då?

Föga förvånande kommer jag att fortsätta med triathlon ty ingen har motbevisat mig ännu; det finns absolut ingenting roligare att hålla på med. Jag älskar i princip varenda liten aspekt av det. Till och med simningen nu för tiden.

Jag har ju redan skrivit upp en lista över planerade tävlingar 2015. Just nu är den ju ganska tom efter årets A-tävling Ironman Austria (Klagenfurt), men det kommer nog att fyllas på lite där allt eftersom vi sätter våra semesterplaner. Är ju t.ex. lite sugen på Alpe d'Huez igen. Norseman blev det tyvärr ingenting med och vad det gäller de riktigt galna satsningarna ligger i så fall hoppet till Ö-till-ö (även om det är en minimal chans). Tyvärr ligger ju de andra "extremtävlingarna" som jag skulle kunna tänka mig (typ Celtman, Swissman, Embrunman) antingen för nära Klagenfurt eller för sent i augusti (krockar med Cykelvasan som jag lovat familjen). Men det kommer nog att finnas många roliga tävlingar att köra även mellan Klagenfurt och CV.


Jag tycker ju att det är bäst att outa sina mål för att sätta lite press på mig, så vad vill jag då uppnå under 2015?
  • Klagenfurt under 10:30 - med viss reservation dock, jag har ju vid några tidigare tillfällen satt upp måltider som inte är realistiska med tanke på banprofil och förhållanden och jag har inte studerat Klagenfurt tillräckligt ännu.
  • Bli en bättre simmare - vagt och icke helt mätbart mål, det är upp till utvärderingen om ett år att avgöra om jag lyckats eller inte.
  • En 70.3 under 4:45 - samma mål som förra året. Vansbro hade ju förmodligen varit där om det blivit en riktig triathlon. Jag vill fortfarande göra det på riktigt.
Realistiskt? Jo, jag borde väl fortfarande ha ett gäng år på mig att faktiskt bli snabbare och uthålligare även om jag inte är någon ungdom längre. Vad det gäller träningstimmar och sånt har jag nu lagt det i coach Clas händer. Hittills har jag faktiskt tränat en hel del färre timmar än vad jag gjorde under samma period förra året, men det finns ju förmodligen en tanke bakom det. Grundtanken är i alla fall att 2015 ska bli det bästa året hittills.


1 comment:

Carl said...

Vi får hoppas att verkligheten inte är lika brant som höjdprofilen...

Gör bara som du gjorde 2014. Den form du var i under vår och tidig sommar räcker lätt till under 10:30 i Klagenfurt. Bara du inte börjar gå. Eller om det är för varmt. Eller om du kör för hårt på cykeln i backarna...