Saturday, March 1, 2014

Ultrakungen!

Var och mötte Ultrakungen Johnny och Team Pace on Earth i torsdags. Tanken var att prata TEC 100 miles och strategier inför detta lopp. Givetvis blev det också en hel del snack om Johnnys 24H-debut. Och för er "oinsatta" är alltså 24H en tävling där du ska springa så långt som möjligt på ett dygn. På en varvbana inomhus. Varje varv var 390m långt. Var tredje timme (eller nåt liknande) byter man löpriktning... Ja, ni förstår ju att det kanske inte är något för alla. Och någon stor publiksport kommer det nog aldrig heller att bli. Men Johnny gjorde riktigt bra ifrån sig i sin debut och klämde till med 561 varv (219km) och en 5:e plats. Klart grymt. Så här 5 dagar efter loppet var han förvånansvärt pigg, med endast ett något överansträngt vänsterben. Flickvännen Ellen (som något besviket "bara" kutade 132 km) var ute och sprang dagen efter loppet!

Ultrakung, ultraglad och ultraskägg (från Pace On Earth)
Den 12:e april är det i alla fall dags för Täby Extreme Challenge - 100 miles-lopp som går 16 varv på en dryg 10 km-bana i Täby, runt Gribbylund och Rönningesjön. På de sista 6 varven får pacer (farthållare) användas och givetvis ska jag försöka hjälpa Johnny till succé igen. Det gick ju faktiskt hyfsat vid BRR i Västerås. Jag kommer att köra två varv med Jonny på en bana som beskrivs som betydligt lättare än BRR:s bana (och även om det inte ser ut så just nu finns det väl kanske viss risk för snö, is och väta i skogen). Förmodligen blir det varv 13 och 14 för mig och det ska väl gå i ett 5-någonting-tempo. Målet med loppet råder det väl inget tvivel om (Johnny är ju trots allt Ultrakungen); hur vägen dit ser ut tänker jag dock inte berätta. Vem vet, Johnny kanske startar i ett 4:00 min/km-tempo och knäcker konkurrenterna på första halvan. Eller inte... Kul ska det bli i alla fall.

I morgon är det Vasaloppet. Inget sånt för mig i år, vilket jag är glad för med tanke på hur förutsättningarna verkar bli i morgon. Jag cyklade ju idag så för min del blir det uppdukad Vasaloppsfrukost framför tv:n kl 8 i morgon bitti.

No comments: