I Huskvarna började det regna. Vi hade redan från början sagt att vi skulle ta det lugnt genom rondellerna i Huskvarna och Jönköping eftersom dessa tenderar att bli halkiga när det är blött. Inne i Jönköping strulade det till sig ändå. Några hjul bakom mig bromsade en kille lite för hårt med frambromsen i en kurva och hjulet gled undan under honom. Tror att han blev klippt av en till kille efteråt.
Och här märktes det väl att vi slagit ihop 2 grupper med lite olika strategier och tankar. Tanken var (vilket jag också tror att alla var överens om) att en alt. två personer skulle stanna vid vurpa och resten skulle köra på. Nu blev det inte riktigt så och vi blev stående på lite olika ställen i ett par minuter. Samtidigt rullade en riktigt stor klunga förbi (förmodligen en hel startgrupp utökade med ytterligare folk). Det positiva med att vi blev stående var ju faktiskt att den som vurpade snabbt kom på fötter och kunde fortsätta med oss.
Sen blev det lite rörigt och oorganiserat. Massor av folk genom Jönköping (Happy-klugan kom också och beblandade sig). Bilar, bussar och lastbilar... Att en dag på året stänga av en väg genom Jönköping borde väl inte vara någon omöjlighet? Det tog ett bra tag innan vi fick ihop vår grupp igen.
En massa Hofvare innan start. |
När hela gänget var förbi samlade vi snabbt ihop oss började mata kedja igen. Efter Bankeryd (på cykelvägen efter tidsmätning) fick vi tyvärr en liten vurpa till. Någon som gick för nära en skylt och drog i backen. Det hände bakom mig så jag såg inget, men vad jag förstod efteråt så gick det förhållandevis bra. Här tappade vi dock några stycken.
Per (i bakgrunden), Anders och jag innan start. Starka gubbar! |
Det gick fortsatt fort. Efter Karlsborg (ca 220km) var det dags för mig att tagga ner lite. Krampkänning i framsida lår (båda benen) gjorde att jag var tvungen att ta det lugnt. La mig i svans, drack en halv flaska vatten och klämde 4st GT-tabletter. Svansade sen i några mil upp till Hammarsundet innan jag kände att det var läge att börja jobba igen. Vid det här läget låg jag en bra bit bak i svansen eftersom jag fått kämpa ganska hårt med att hålla 40 km/h och hålla krampen stången samtidigt. Började arbete mig uppåt i klungan samtidigt som jag hjälpte till täppa luckor och ta med folk framåt. Sen var jag uppe igen och kunde köra framme i klungan under den sista biten.
Lite halvnöjd sådär i målfållan. |
Tiden 8:04 kändes fantastiskt bra. Redan halvvägs, då klockan visade 4:04, var jag helt säker på att Sub8:30 skulle gå vägen. När det var 6 mil kvar låg klockan på 6:25 och att sista 6 milen skulle gå långsammare än 30 km/h fanns ju inte på världskartan. Jag vet inte riktigt hur pass bra koll Anders och Jens hade på tiden (annat än att vi låg väldigt bra till hela tiden). Med facit i hand skulle vi ha kunnat köra Sub-8 om vi hade tryckt lite mer på slutet. Men å andra sidan kunde vi ju nu ta det lugnt under den sista knixiga biten (ombyggnad av Rv50) och vi fick dessutom med oss större delen av gruppen hela vägen. Många av svansarna var dessutom fram och tackade oss för starkt arbete efteråt.
Sen det vanliga, typ lättöl, kyckling och potatissallad, lång och varm dusch, pizza, fortboll och sova.
Och hur det blir nästa år? Det får vi ta en annan gång.
Dagen efter... |
1 comment:
Grattis til en stark prestation.
// Petter
Post a Comment