Thursday, June 7, 2012

Ronde de Hallandsåsen

Nere i Skåne går det ju inte att vara utan att cykla lite upp och ner för Hallandsåsen. Jag la upp en runda som såg väldigt fin ut på Google Maps. I verkligheten var det också en väldigt fin runda... dock bestående av 15km grusväg. Hade varit väldigt nice att köra med CX. Kanske inte helt optimalt med 23mm, kolfiber och högprofil. Framför allt kändes det väldigt onödigt att behöva bromsa sig nedför åsen i 20 km/h. Till grusvägarnas försvar ska väl sägas att dom stundtals var väldigt fina och överlag ganska hårda.

Istället för den klassiska "cykel mot träd" -  "cykel mot pump"
Men sen dök det ju upp en hel del väldigt fina små vägar med asfalt också. Tyvärr är det kanske inte någon lysande beläggning på de allra smalaste vägarna, men det funkar ändå. Hade nog tänkt mig lite högre fart idag, men grusavsnitten drog ner tempot ganska rejält.

Något jag lärt mig idag är att OpenStreetMaps (som jag har i min Garmin Edge 800) saknar en hel del vägar här i Skåne. Det är alltså en av anledningarna till att jag faktiskt var "tvungen" att köra grusvägarna. Det fanns inga bra alternativ på GPS:en. Jag hade ju kunnat chansa också... men då hade jag nog hamnat typ i Danmark eller nåt.

Sedan blev det köpcentrumångest, fransk middag i HGB och så sprang jag på Cykelklubben-Fredrik. Men det är en helt annan historia.

En arm mitt i ansiktet.
Grusväg - ser ju faktiskt riktigt bra ut!
Okej då, kunde inte motstå "cykel mot träd"-bilen. I bokskogen.
Sådana här vägar är ju faktiskt ganska oemotståndliga.
Var det någon som trodde att Skåne var platt?

2 comments:

AndreasD said...

Hej,

Följer din blogg regelbundet. Jag ser att du använder en Edge - jag har den också och att du nämner OpenStreetMaps. Har du ngt bra tips på var man kan hitta en bra förklaring till vad OSM används till - jag är lite rudis på sånt här - funkar den som en karta som man använder istället för Garmins egna eller annan leverantör? Vad tycker du är fördelen?

Hur får man över bara en Stockholmskarta till Edgen?

Slutligen, finns det en Routing (dvs. en ort till en annan) funktionalitet.


Många frågor :-). Uppskattar även den lilla hjälpen.

Fortsätt blogga!

Middleman said...

Kul att du läser, jag lovar att fortsätta :)

Jo OSM är ett öppet kartinitiativ som kan användas som ersättare för Garmins betalkartor. Kan inte påstå mig vara någon expert på området, men jag har i alla fall fått de att fungera.

Det blir lite omständligt att skriva allt här i kommentarsfältet, så jag gör helt enkelt så att jag skriver ihop en bloggpost om det hela. Kommer snart på en blogg nära dig :)