Thursday, July 21, 2011

Bergsetapper

Vad är väl Col Agnel, Col d'Izoard och Col du Galibier mot Col Hallandsåsen, Col d'Nivå 125 och Col du Salomonhög? Men... vilken fantastisk etapp det blev i TdF idag. Jag satt som klistrad under hela Eurosports sändning (vilket jag nog även hade gjort även om regnet inte öst ner). Jag var förstummad över Andy Schlecks vansinnigt tidiga attack och mållös av Cadel Evans mäktiga körning under den sista milen. Framför allt inser jag vilken total nolla jag är i jämförelse med dessa grabbar. Men nu ska man kanske inte jämföra sig med TdF-cyklisterna. Framför allt inte om man är en fd lönnfet soffpotatis som cyklat i 1½ år. Jag har dock lärt mig att uppskatta och förstå vilka enorma prestationer som samtliga cyklister genomför under 21 etapper i touren.

Min egen bergsetapp startade strax efter 8 i morse och klarades av innan regnet satte igång. Planen var att köra 7-8 så kuperade mil som möjligt. Och visst går väl det, Skåne är definitivt inte så platt som man kan tro. Hallandsåsen ger ju en del goda möjligheter till klättring. Det är ju inte direkt några serpentiner, men dock trivsamma motlut som ger möjlighet till ligga och nöta på tröskelpuls i ett bra tempo.

Bortsett från distansen (och höjdmetrarna) påminner det väl lite om en godtycklig bergsetapp i TdF?
Insåg under den första "bestigningen" av Hallandsåsen (gamla E6:an) hur mycket jag gillar att klättra. Jag saknar verkligen serpentinerna och de långa stigningarna på Mallorca. Det är är något speciellt och ligga och balansera på mjölksyratröskeln under långa partier uppför. Nu kan man väl iofs även göra det på platten, men jag har betydligt svårare för det. Det är en helt annan känsla när det lutar uppåt. Sedan får man ju oftast en belöning i form av en härlig nedförskörning efteråt också.

Col d'Nivå 125 med utsikt över Mellbystrand och Kattegat
I de fåtal riktigt branta partierna saknade jag dock mitt kompaktvevparti. Dock är det ganska sällan som det händer i Sverige. När jag skulle ta ett kort utanför Galleri Nivå125 (som var stängt) blev jag utskälld av någon från en bil (galleriägaren?) för att jag lutade cykelns vita styrlinda mot en pergola, som tydligen var ett "konstverk", när jag skulle ta en bild. Flyttade cykeln till stenen istället (hoppas att det inte är ett konstverk) och tog bilden ovan. Men med tanke på bemötandet och allt annat strunt som denna någon klämde ur sig ska nog Nivå125 inte få några fler kaffepengar från mig. Mer om det i ett senare inlägg tror jag. Måste formulera mig på ett bra sätt.

Men bortsett från det var det en riktigt trevlig tur. Benen kändes pigga och vägarna var fina. Ett löppass i morgon och vila på lördag så ska jag nog vara i fin form inför söndagens triathlon i Helsingborg.

2 comments:

Fredde said...

Gläder mig att se att du fått på ett par tempopinnar! När kommer disken???

Jag behöver någon att träna tempo med! :)

Middleman said...

Tempopinnarna är än så länge ett substitut för den tempohojen som jag planerar att köpa någon gång i höst. Det kommer säkert ett diskhjul också vad det lider ;)

Jag behöver någon som lär mig att cykla snabbt! Vi får väl se vad jag knäcker morgondagens 40km på.