Wednesday, September 13, 2017

Jag ska tydligen tävla igen...

...och det ganska snart. Trodde väl att Tjörn skulle vara sista tävlingen. Men när Urban frågade på FB om det var någon som ville hänga på och köra säsongsavslutning i Weymouth så drabbades jag av någon slags blackout. När jag vaknade till liv var flyg till London bokat, jag var anmäld till IM 70.3 Weymouth och boende var fixat. Konstigt hur det kan bli. Men jag måste väl arbeta på att upprätthålla min ställning som Sveriges mest tävlande triathlet.


Jag vet inte, men jag misstänker att coach KJ skakade lite lätt uppgivet på huvudet när jag frågade om han tyckte att det var okej. Men han gav med sig och tyckte nog att det kunde funka ändå; det är ju trots allt över 12 månader kvar tills det att jag ska vara i min livs form. Jag fick lova honom att inte skada mig bara. Sen är det ganska tydligt att det nog passar mig ganska bra att tävla mig i form. Efter Kalmar lyckades jag ju trots allt väldigt bra på Tjörn bara en vecka efter. Efter Tjörn "vilade" jag i en vecka och körde sedan testvecka där jag satte PB på både sim och cykling. Löpningen var inte heller fy skam trots klar brist på zon 5-pass och löpning överhuvudtaget. Så formen torde räcka till att göra något vettigt i Weymouth.


Det verkar vara nästan uppåt 2500 anmälda så det är inte direkt någon liten tävling. Tittar man på resultat från förra året verkar det dock inte varit en supersnabb tävling. Simningen kan nog vara lite stökig om det blåser från fel håll och cyklingen innehåller drygt 900 höjdmeter. Dock är löpningen helt platt. En tid under 5 timmar, vilket inte alls ser ut som någon omöjlighet på den banan, hade förra året räckt till en top-10-placering i stort sett alla åldersklasser (utom PRO och 35-39). Så visst har jag vissa förhoppningar om att kunna göra något hyfsat bra rent placeringsmässigt. De snabbaste lokala triathleterna borde rimligtvis antingen ha kört världsmästerskapen i Chattanooga nyss, alternativt förbereda sig för Kona om några veckor. Top-100 totalt och top-10 i AG får bli målet. Och givetvis en plats till världsmästerskapen i Sydafrika nästa år.

Och så ska jag väl komma ihåg att man ska cykla på vänster sida också...



1 comment:

Carl said...

Weymouth väcker ju en del minnen till liv - en del som gott hade kunnat få fortsätta vara glömda ;). Spenderade 3 veckor där på språkresa för ungefär 1000 år sedan.

Lycka till och kör hårt som f-n!!