Sunday, September 4, 2016

Lite om tävlingssäsongen 2016-17

Knappt är 2015-16 avslutad förrän planeringen för 2016-17 planeras. Den huvudsakligen anledningen till det stavas väl "anmälningshets". För de stora tävlingarna innebär det i princip att det är ett års framförhållning som gäller. Vilken i sin tur gör spontantävlandet svårt, samtidigt som det ju underlättar den stora planeringen och periodiseringen för säsongen. Tävlingskalendern från Svenska Triathlonförbundet brukar inte vara tillgänglig förrän ganska sent under året, även om nu många tävlingar brukar ligga på ungefär samma helger som året innan. Mina stora lopp för den kommande säsongen är i alla fall bokade och det är väl ingen walk-in-the-park som jag givit mig in på om man säger som så. Har ju nämnt tidigare att jag tänkte fokusera på att bygga uthållighet. Och då borde det väl vara bra om även tävlingarna är inriktade på det.

Ironman Austria-Kärnten (2/7)
Återkomst till en tävling som jag körde 2015. Förra gången var jag i väldigt bra form och hade goda förhoppningar på en grym tävling. En ryggskott dagarna innan tävling ställde till det för mig på löpningen, men bortsett från det var det en väldigt bra tävling och en bana som passar mig. Det här kommer att vara den tävling som jag satsar att köra fort på.

Målgång i Klagenfurt
UltraTri Sweden (21-23/7)
Tja, är det uthållighetsprov jag söker så är det här väl en bra värdemätare. 3-dagars etapplopp med 9k sim + 190k cykel dag 1, 320k cykel dag 2, 23k löp + 3k sim + 70k löp dag 3. Vi tar oss från Kungsbacka i väster till Stockholm i öster. Jag slängde in en "spontan" anmälan och råkade tacka ja till den platsen som erbjöds. Den stora utmaningen kommer att bli löpningen sista dagen. Jag kommer nog att ha behov av lite pacing-hjälp under olika partier under löpningen så har du inget bättre för dig får du gärna komma och springa lite med mig den 23/7.


Ironman Kalmar/Sweden (19/8)
Även detta en återkomst. Förra året var vi i Sälen när Kalmar gick och i år var vi på ett (fantastiskt) bröllop. Eftersom "alla" är i Kalmar, antingen som tävlande eller som crowd, ville jag inte riskera att missa det igen. Så jag anmälde mig... svårare än så är det inte. Med stor sannolikhet kommer jag inte vara kapabel att prestera på topp i Kalmar, men huvudsaken är att jag är där.

En tung löpdag på jobbet
Som datumen ovan antyder är det knappt 3 veckor mellan varje event. Och det är väl däri den stora utmaningen ligger; att vila, komma igång med träningen igen och toppa formen på 3 veckor. Vi får väl se om den där återhämtningsförmågan som jag alltid skrutit om infinner sig.

Det som eventuellt skulle kunna ställa till det med ovanstående är ju om jag skulle få en plats till Norseman eller Ö-till-ö....

No comments: