Tuesday, December 24, 2013

Julaftonstradition/triathlon

Jag har aldrig varit särskilt mycket för det här med traditioner. Inte särskilt julig av mig eller känt att det varit särskilt viktigt hur midsommar eller påsk hanteras. För ett par år sedan försökte jag mig ju på det här med Rapha Festive 500 och det var ju en riktigt kul jultradition. Men förra året gjorde vädret (snön och den obefintliga snöröjningen) att det inte gick att köra och i år stället mitt diskbråck till det hela. Det bidde ingen tradition av det heller (inte nu i alla fall). Så därför tänkte jag göra ett nytt försök: julaftonstriathlon. En triathlon på ungefär olympisk distans (i alla fall tidsmässigt) innan julafonsfrukosten. Det enda kruxet med det är väl möjligheten att simma på julafton. I 08 är hallarna stängda och utomhus är kanske inte så mycket att fundera på. Alltså utomlands, eller som jag, i en mindre stad där det tydligen är tradition att badhuset har öppet på julaftonsförmiddagen.

Så kl 7 på julaftonsmorgonen stod jag utanför Parkbadet i Sandviken. Marschaller var tända utanför och det var kö! Jag kom i alla fall in hyfsat snabbt och kunde köra en timmes lugnt pass (fortfarande försiktig med diskbråcket). Sköljde av mig och satte på mig cykelkläderna. Cyklade förbi svärföräldrarna och lämnade av väskan och fortsatte sedan en runda på en dryg timme. Det var småregnigt, strax över nollan och blåsigt. Dubbarna gjorde sitt jobb då det på flera ställen dök upp sjok av blankis. Sen förbi hos svärföräldrarna igen, lämnade cykeln och tog på mig skorna och gav mig ut på en halvtimmes löpning. Så 2 km simning, 27 km vintercykel och 6 km löpning på ca 2½ timme innan frukost. Ett utmärkt sätt att börja julafton på. Det får bli min tradition. Sen har jag ju förvisso i och med detta betat av 27 av Raphas 500 km...

GOD JUL!

No comments: