Så då fick det bli lite fulcross istället. Började med att försöka justera växlarna på Focusen. Det gick åt skogen. Gav mig istället ut och konstaterade att det, precis som prognosen lovade, inte regnade. Däremot duggade det. Ni vet sådana där små små droppar som gör det omöjligt att använda glasögon och som kläderna riktigt blöta. Nu var det egentligen inte något problem eftersom det dessutom var genomsurt i marken efter allt regnande. Vilket medförde att jag var genomblöt så gott som direkt efter start. Och lerig. Riktigt goda förutsättningar för en CX-runda alltså.
Visa din cykel mot lövslask i dike |
Vidare avkavling stoppades av ventil och bromskloss |
Tänkte avsluta dagens runda med ett varv runt Flaten. Men det gick inte så bra. Strax efter kolonistugorna och i en skarp vänstersvägen efter en träbro bestämde sig mitt backdäck att lämna hjulet. Bokstavligen. Själv sladdade jag givetvis omkull och drog ner riktigt snyggt i ett dike. Förvånansvärt nog utan en enda blessyr. Inte ens ett minsta blå- eller skrapmärkt. Blev nog mest förvånad. Shop4Cross må sälja prisvärda hjul, men limma tubdäck kan de inte. Efter lite fotografering släppte jag ur luft ur bakdäcket och lyckades sedan kränga på det. Sen blev det av förklarliga skäl ett väldigt lugnt rull hem. Så nu ska jag alltså limma tubdäck. Var är min teammekaniker?
Gissa vilken del av mitt ben som inte var täckt av kläder. |
Attans, glömde stänkskärmen hemma. |
________________________
Jubileum var det också igår (söndag). Ett år sen jag slutade snusa. Inte helt lätt hela tiden, men inte några problem heller. Visst har jag saknat snuset (saknar det fortfarande, kanske inte just snuset, men något), men jag har aldrig varit i närheten av att återgå heller. Men visst har det blivit en och annan godis. Uppskattar att jag under detta år sparat ca 6500 kr. Det kan ju kanske bli något.
4 comments:
Jag trodde man skulle kunna lita på tyskar och deras ingenjörskonst.
Mmm... har dock insett att det här med att limma cross-tuber är lite mer utav ett hantverk. Lite zen och lite oförutsägbart. Det är nog därför det inte funkar för tyskarna. För mycket ingenjörskonst och för lite känsla.
Men du alltså, gå upp kl 8 för att köra distanspass? Hade en annan gjort det hade denne blivit flådd levande vid hemkomsten...
För sent? Jo, hade det gällt ett distanspass på cykeln så hade det nog snarare varit 6-7 som gäller. Nu var jag ute 2 timmar, lämnade 2 sussande sötnosar och kom hem lagom till frukost med hela familjen, win-win :)
Post a Comment