Wednesday, March 11, 2020

Dags att tävla igen... eller?

I dessa tider av Corona-hysteri, långvarig körtelfeber hos dottern, influensa i familjen och allt annat djävulskap har jag i alla fall lyckats uppnå en relativt vass löpform. Nästan så att jag skulle vilja säga att det är den bästa någonsin. I alla fall så tillvida hur känslan varit på träning och hur jag har lyckats genomföra min träningspass. Och med form menar jag inte att knäppa milen på 38 eller 5k under 18; det kommer jag nog inte att lyckas med någonsin. Däremot kan jag absolut bli bättre på att springa snabbt på längre sträckor.

Efter jul har vi kört en stadig progression på passen både när det gäller intervallerna (från Vo2-max till kontrollerad tröskel) och när det gäller längden på långpassen och intervallerna med fart under dessa. Jag har under de senaste veckorna sprungit långpass på ett sätt som jag aldrig gjort förut. Typ 30 km och mer i 4:30-4:40 utan att känna mig död efter. Jag har för det mesta kunnat träna bra dagen efter och jag har dessutom kommit underfund (hyfsat) med mina magproblem vid långpassen (handlar om att äta en lätt frukost med snabba kolhydrater typ en timme innan passet).



Det långsiktiga målet är givetvis att äntligen göra en vettig IM-löpning i Lake Placid. Målet på medellång sikt att köra löpning på IM 70.3 Elsinore under 1:30. Och på väldigt kort sikt att köra Barcelona Marathon under 3:05, vilket är kvaltiden för 45-49 till New York Marathon. Sen är det bara att konstatera att 3:05 är snabbt. Det är liksom 4:24 i snitt och enligt vissa sådana här ekvivalent-räknesnurror motsvarar det typ 38 på milen. Vilket jag precis aviserat att jag inte kommer att klara av. Men... jag tänker att det är lite olika och beroende av ålder och sånt.

[några dagars uppehåll]

... och sen det där om Barcelona Marathon och verkligheten som kom i kapp. En dryg vecka innan loppet kom beskedet som vi (jag, Staffan, Dominic och Linda) väntat på men som vi givetvis hoppades inte skulle komma; Barcelona Marathon inställt pga. Corona-virus. Eller preliminärt flyttat till den 25/10 - vilket är omöjligt för mig eftersom jag ska på bröllop den 24:e. Så riktigt surt att inte få testa den här formen som jag ändå tror mig ha uppnått. Vi har dock bestämt oss för att åka ändå; varken flygbiljetter eller boende går att avboka eller få tillbaka pengar för så det får bli en weekend i Barcelona ändå. Nu verkar det dock som om det faktiskt kommer att köras något slags spontant event ändå (Barcelona marathon 2020 , WE are running anyway !!) med en 21 km out and back-bana längst kusten. Så det blir nog en mara ändå på söndag. Dock inte officiell och självsupporterad. Och givetvis med en race report efteråt.

No comments: