Monday, November 20, 2017

En liten plan för Thailand kanske?

Tanken är nog att ta det ganska lugnt dagarna innan loppet. Misstänker att vi kommer att simma varje dag, i pool eller i havet. Några lättare löppass kommer det att bli. Något pass med typ 3x1000 involverat. Helst av allt vill man väl göra löpningen innan frukost och innan det blir alldeles för varmt. Cyklingen kommer nog att bli mer att karaktären lugnt med några backryck och många stopp för cola och kaffe.

Vi kommer ner på tisdag kväll och traditionsenligt blir det alltid ett simpass direkt på kvällen. Sen följer väl dagar med morgonsim, frukost, förmiddagscykling, pool- eller strandhäng middag och stup i säng. Typ så. Värmeanpassning är nog också en stor del av de första dagarna. Men det går väl liksom inte att komma ifrån. På fredagen (tävlingen går på söndag) ser det ut att bli gemensamt TT-häng på Xana Beach Club som ligger precis vid tävlingsområdet. Simma tävlingsbana, slappa, löpa lite tävlingsbana, slappa lite mer, fixa registreringen och allt sånt. Blir nog bra.

Och så själva tävlingen då.

Förra året simmande jag på 35:29. Det är väl så där bra. Förvisso utan våtdräkt, men saltet i vattnet gör ju att det nästan är som att simma med våtdräkt ändå. Första året simmande jag 3 minuter snabbare på en bana som dock var annorlunda (och förmodligen kort). Men simningen har ju känts positiv den senaste tiden så säg att jag i alla fall att jag klämmer mig nedåt 33 minuter.

T1 bör vara snabb. Växlingsområdet är kompakt och det enda som ska göras är att kränga av sig swim-skin:et och få på sig hjälmen. 3:49 förra året så säg 3:30 i år.

Cyklingen är svår att sia om. Med tanke på värmen är det inte helt lätt att sätta upp mål-watt. Har dock räknat lite mha Best Bike Split och hittat en rimlig ansats på 211 W i snitt och en sluttid på 2:34. Det är en ganska defensiv plan, men det är ju också ganska viktigt att inte spränga sig i värmen. Fördelen med cykelbanan är ju också att den andra halvan är lättare än den första, så om jag känner mig alldeles för pigg efter halv cyklingen finns det definitivt potential att trycka på under den andra delen utan att riskera att dö i något jobbigt parti. Sen ska det ju till en ny cykel och allt. Förvisso inställd på ett förhoppningsvis vettigt sätt.

Race with a smile
T2 var gruvligt långsam förra året. Vad jag kommer ihåg var det en ganska lång löpning med cykeln på sandigt underlag. Jag var så förbannad efter mina punkor att jag gick. Demonstrativt långsamt. Det borde kunna gå betydligt snabbare i år så säg 3:30 även där.

Löpningen kommer att handla mycket om vilja, överlevnad och att hålla sig kall. Bokstavligen. som jag nämnt tidigare så var ju min löpning på 1:46 förra året inte så mycket att hänga i julgranen rent tidsmässigt. Men jämförelsevis var det uppenbarligen en ganska bra tid. Med tanke på att jag kommer ner med ett stabilare knä i år och med en form som löpmässigt borde vara ännu bättre vågar jag mig på att säga 1:40.

Och allt det där får jag till 0:33:00 + 0:03:30 + 2:34:00 + 0:03:30 + 1:40:00 = 4:54:00. Vilket förra året hade räckt till en 7:e plats i M40-44. Årets bana är nog kanske 5 minuter långsammare på cyklingen. Så 5 minuter bättre hade nog kunnat placera mig uppåt en 4:e plats i AG. Men... en 4:e plats kommer nog inte att räcka, det kommer förmodligen vara betydligt fler snabba slot-hunters på plats, etc. Så mina förhoppningar är små, men det hindrar mig inte från att (som vanligt) se fram att tävla.

Kan ju också nämna att jag fått hjälp av Robert Westman på Mighty Sport med att snickra ihop en nutritionsplan för tävlingen. Bygger helt på vätska och är skapad dels för att hantera värme och dels för att hantera min enorma svettning (och sålunda vätskeförlust), som kanske också är en av anledningarna till min krampbenägenhet. Intressant också att testa en plan som bygger just på mina förutsättningar. Om det funkar bra kanske jag äntligen kan fatta att det är med näringsintaget faktiskt är någonting att hålla koll på.

I morgon kväll sitter jag på planet till Thailand. Woop woop!

Camilla var i alla fall nöjd efter att ha vunnit sin AG förra året.

No comments: