Friday, April 14, 2017

Tävlingsdags - Cannes International Triathlon

Nästan 5 månader sedan jag senast stod på en startlinje nu, och på söndag är det dags igen. Den här gången handlar det om Cannes International Triathlon med de något udda distanserna 2 km simning, 95 km cykel och 16 km löpning. När jag anmälde mig så hade jag inte räknat med att det här med mitt knä skulle bli så pass seglivat. När jag sedan trodde att jag skulle operera mig så räknade jag kallt med att behöva vaska Cannes. Men nu när operationen blev inställd så var det ju helt plötsligt fritt fram att köra.

Kan inte påstå att jag känner mig speciellt förberedd. Har trappat ner lite på träningen senaste veckan nu till förmån för detta men låg inne i tung tröskelperiod innan dess. Knät stökar dessutom lite och jag känner mig inte speciellt stark i någon av disciplinerna.

Simningen är en out-n-back-bana som körs 2 varv med Australien exit. Om vattnet är någorlunda lugnt borde det gå ganska bra att simma. Problemet är bara att min simform är riktigt usel. Tycker att den varit på nedåtgående ett längre tag nu och det känns riktigt segt och långsamt i poolen. Vill nog mest bara få det överstökat.

Cyklingen kommer att bli brutal. Jag testade ju banan under min förra vistelse i Nice och beskrev den då på Strava som en käftsmäll. Den är långtifrån snabb med långa sammanhängande klättringar, tekniska utförsåkningar, dålig asfalt, rondeller i mängder och en herrans massa höjdmeter. Cyklingen kommer att ta lång tid (över 3 timmar) och slita rejält. Jag saknar definitivt det lilla extra i benen nu och kommer att behöva anstränga mig för att inte knäcka mig i bergen (igen).

Slutligen då löpningen som är platt som en pannkaka och 16 km. Borde alltså gå att springa hyfsat fort under förutsättning att det finns lite ben kvar efter cyklingen. Orosmomentet här är väl knät och den totala avsaknaden av brickpass.

Men oavsett allt ovanstående borde jag väl kunna tagga till lite på fort jag står på startlinjen. Just nu är jag lite för fokuserad och orolig för operationen på tisdag nästa vecka. Men det blir nog bra.

Ber om ursäkt för avsaknad av länkar och bilder i detta inlägg. Skyller på att det är skrivet på en iPad, dålig internetaccess och allt sånt.

1 comment:

Krish Banzet said...

I went to this place in first time with my husband on Tuesday night after work. The inside of these venues in NYC were quite big and had enough seats to sit and nice bar area. We had a few things, along with drinks and it was all good!