Wednesday, February 22, 2017

Träningen går nog ganska bra trots allt...

För trots det här med knät så rullar ju själva träningen på ganska bra ändå. Coach KJ har mig i en tröskelperiod just nu och det känns. Minst sagt. Tidsmässigt är det kanske inte superimponerande med dryga 12 timmar i veckan (givetvis medveten om att det beror på vem och vad man jämför med). Belastning är dock absolut i den övre skalan med en TSS (Training Stress Score) på 900 per vecka och ökande under ett par veckor nu. Dryga 2 veckor är avklarade och jag går nu in i sista veckan innan det är dags för en lugnare vecka.

Kortfattat ser min vecka ut så här:

Måndag Löpning - lätt 45-60 minuter
Sim - teknikfokus (tränare på kanten) 60 minuter
Tisdag Cyklel - intervaller i zon 4 (tröskel) 60-75 minuter
Onsdag Löpning - intervaller i zon 4 (tröskel) 60-75 minuter
Torsdag Sim - fartfokus 60 minuter
Fredag Cykel - sweetspot ca 90 minuter
Lördag Löpning - distans (med zon 3-intervaller inlagda) 120 minuter
Söndag Sim - distansfokus ca 75 minuter
Cykel - distans ca 3 timmar

På onsdagarna brukar jag klämma in en timme med PT också. Initialt var det ju för att arbeta med och stärka min löpning, men tyvärr har det blivit väldigt mycket knä-rehab senaste tiden. Tycker nog att det mesta flyter på ganska bra och jag kan genomföra passen på ett bra sätt. Det som jag egentligen har mest problem med är onsdagens löpintervaller. Pga planering och livet måste jag köra tisdagens cykelintervaller i Z4 på kvällen (efter middagen) och sen löpintervaller i Z4 kl 6 på onsdag morgon. Utan frukost givetvis. Kan inte påstå att jag är helt stursk då...

Det här ser jag fram emot på fredag #tgif
Men bortsett från det tycker jag nog att de flesta passen flyter på. Glädjande nog har jag faktiskt också lyft mig på cyklingen trots att vi inte lagt någon specifik fokus på just det. FTP-testet för några veckor sedan landade på 295W under 20-minuterstestet och alltså en uppskattad FTP på 280W, eller 3,9 W/kg, vilket nog är den högsta jag kört med. Alltid något.

Det var länge sedan som jag "längtade" efter en lugnare veckan, men det gör jag faktiskt nu och det ser jag ändå som något positivt. Jag känner mig lite småsliten i kroppen, men ändå på ett positivt sätt. Om jag tittar tillbaka i min statistik så finns det givetvis många veckor med en TSS på över 1000, men det är oftast i kombination med betydligt fler timmar och en lägre intensitet. Så med det i åtanke är det nog faktiskt så att jag just nu tränar "hårdare" än vad jag gjort tidigare. Och förhoppningen är ju att det ska ge nya (och bättre) resultat än tidigare.

No comments: