Sunday, May 25, 2014

Livskvalitet

Inte helt lätt att hitta tid till att skriva blogg just nu. Det är liksom lite för fint väder och för mycket att hinna med ändå. Men det är inte så att det skapar någon stress i negativ mening, helt klart tvärtom. Den senaste veckan har varit så fylld med livskvalitet, i vardagen, att jag blir alldeles salig. När Anna klagar på att Sverige är för kallt och att vintern är för lång brukar jag envist hävda att omväxling förnöjer och att den kalla delen av året minsann har sin charm. Men visst underlättar värmen och visst är 20 grader och sol i de allra flesta fall trevligare än 2 grader och regn. Det jag uppskattar allra mest är nog dock kvällsvärmen och de långa dagarna. Det gör verkligen skillnaden.

Sen beror det ju givetvis lite på vad man hittar på med dagarna också. Ett axplock av det som förgyllt mitt liv den senaste veckan:
  • Förra fredagen körde vi Randonneur Stockholms (och Sveriges?) första 40-milare med nattstart. Kl 23 rullade vi ut från Barkarby med Gävle och Sandviken i sikte. Nattcyklingen var helt magiskt med starka gubbar, medvind och en sval natt. Första halvan upp till Gävle gick på under 6 timmar i totaltid. Det är riktigt snabbt för att vara randonné. Sen vände vi, men inte vinden och så blev det väl lite jobbigare. Jag klarade mig dock ända till Uppsala innan bonken slog till med kramp i båda låren samtidigt. Hittade dock sällskap till Uppsala-Barkarby i form av en annan krampande cyklist. 7 mil med kramp, DÖDSmotvind och slut på vatten kanske inte riktigt är definitionen på livskvalitet, men det var ju fint väder i alla fall. Strax under 16 timmar totalt och strax över 30 km/h i rullsnitt (Uppsala-Barkarby gick med 22 km/h i snitt!) är väl klart godkänt. På det stora hela en fantastisk brevet.
  • På söndagen var det ju egentligen tänkt att jag skulle köra LidaCX, men mina 40-milsben ville inte riktigt vara med. Jag hade nog kunnat pallra mig runt med hedern i behåll, men det hade nog gjort lite för ont och att bara ta mig runt är liksom inte min grej. Så i stället cyklade jag och Valencia iväg till Farsta Gård och tog en lång fika och promenad i solen och bara hängde. Och så lite kvällsgrill på det förstås.
  • I onsdags tog jag landsvägshojen till jobbet och packade med mig ”riktiga” cykelkläder. Strax innan lunch bytte jag om och stack ut på Lidingö och snurrade runt lite halvhårt i 5 mil. Sen en riktigt god lunch utomhus i solen på stammishaket Creme. 
  • I torsdags körde jag Swimrun-träning/happening med Jojje Borssén och Petter (som marknadsför sin Ö-till-Ö-start stenhårt). Vädret var grymt och det var inte alls särskilt kallt i vattnet. Riktigt kul var det också. Skorna (New Balance Minimus Trail) fungerade alldeles utmärkt. Nu är det väl bara att fixa till en dolme att ha med sig samt klippa av lite armar och ben på den gamla våtdräkten. Kommer att försöka förlägga simträningen utomhus framöver. Speciellt med tanke på att det som vanligt är helt galet i Eriksdalsbadets utomhus-50:a på morgonen.
Dragon Gate, snygg cyklist och måne. Inget som saknas! Foto: Johan Mölleborn
Salt kille efter en varm 40-milare. Foto: Johan Mölleborn
Finlunch efter Lindingötur
Stockholms neoprenfetichisters åremöte. Foto: Jojje Borssén
Inte alltid snyggt, men jag står upp i alla fall. Foto: Jojje Borssén
Helt och klart en syn för gudar. Jag till vänster. Foto: Jojje Borssén

No comments: