Saturday, April 6, 2013

Ständigt detta Aftonblad...

Lösnummerförsäljning är viktigt. Så pass viktigt att det tydligen går att trycka vad som helst och sedan hänvisa till att det "ligger i allmänhetens intresse". Så hävdade Aftonbladet t.ex. när de gick ut med den lokalt anpassade löpsedeln: "De har störst skulder i [ort/område]". För ett kort tag sedan noterade jag löpet: "De har köp lyxbilar i [ort/område] - årsmodeller, köpare, värde". Även detta alltså i allmänhetens intresse... eller i alla fall definitivt i tjuvarnas intresse. Samma journalister som upprörs över att deras adresser outas på Avpixlat tycker alltså att det är helt okej att basunera ut att Johan Persson på Älvvägen 1 minsann köpt en Audi för 850 tusen... (skattesmitare är han säkert också). Näe, det där förstår jag inte riktigt.

Sen var det ju faktiskt ett tag sedan de gav sig på cyklisterna; Robert Collin har försökt, Erik Hörstadius  gav sig på löparna (EDIT: Erik var ej anställd på Aftonbladet utan skrev endast en debattartikel), och så får vi ju inte glömma bort Fredrik Virtanen som tycker att alla cyklister borde skjutas.

Men idag kom det en attack ur en oväntad vinkel. Jag har läst mycket konstiga åsikter om cyklism och cyklister; men att angripa det ut ett könsmaktsperspektiv var något nytt. Och hur man i hela friden får ihop memils, saudiska kvinnor och cykling mot enkelriktat i Göteborg, ja då får jag svårt att förstå igen.

Det är alltså Natalia Kazmierska som producerat en liten kolumn på Aftonbladet. Och vad kolumnen går ut på är att... eller näe, jag får inte ihop det. Natalia skriver: "Cykellobbyn har vunnit mark här i Sverige de senaste åren.". Cykellobbyn?!? Sedan är det någonting om att "Uttrycket trafikmaktordningen används av dem som tycker att vårt samhälle styrs av vita män i bil.". Och kontentan av det är att kvinnor minsann borde kasta cykeln och ta körkort istället. För att varför då?

Är det kanske så att cykellobbyn vill få ut fler kvinnor på cyklar så att vita män kan fortsätta att dominera samhället i sina bilar? Så det hela är alltså bara en enda stor komplott för att förtrycka kvinnor? Och det här med bilen som frihetsmetafor, funkar det längre? Borde inte göra i storstad i alla fall. Jag måste säga jag är klart imponerad över att Natalia överhuvudtaget lyckas se ett genusperspektiv på det hela. Jag har bara kommit så långt att jag sett ett cyklism/bilism-perspektiv på frågan. Jag har uppenbarligen inte kommit tillräckligt långt.

Och så slutklämmen: "Att lågutbildade kvinnor i dag ofta saknar körkort är ett långt större samhällsproblem än att racercyklisterna inte får bryta mot trafikregler de ogillar.". Var finns relationen mellan dessa grupper? I vilket sammanhang i samhället ställs lågutbildade kvinnors möjlighet att ta körkort emot "racercyklisternas" rättighet att bryta mot trafikregler? Jag vet verkligen inte.

Att det hela sen grundar sig på att Natalia helt missuppfattat det här med att det ska bli tillåtet att åka mot enkelriktat i Göteborg, eller att hennes personliga uppfattning är att all utbyggnad av infrastrukturen för cykling är till för att vita medelålders män ska kunna cykla snabbt kanske förklarar något.

Men givetvis är det så att jag inte får tycka något om detta. Som Natalia uttrycker det själv på Twitter: "sätter ett klass- o genusperspektiv på detta med cykling och bilåkning. Verkar uppröra manliga cyklister?". För visst, jag är man, runt 40 år (medelålders?), vit, hetrosexuell och detta fallet även cyklist. Så om jag ifrågasätter när någon som Natalia skriver något sådant är jag liksom diskvalificerad redan från början.

Jag tror jag tar och cyklar vidare som om ingenting har hänt...

2 comments:

NLC said...

Den texten är ju ironiskt skrivet; hallåååå eller liksom! Eller du kanske är för gammal för det ;-)

Antingen det eller så har bör antagning- och examinationskraven till journalistutbildningarna grundligt ses över...

Anonymous said...

...Och jag är en kvinna som cyklar, så kanske jag då får uttrycka mig? Och min åsikt är att Natalia är pinsam...