Tuesday, September 18, 2012

Anmälningar och åter anmälningar

Tidens trend är ju att kreti och pleti ska vara så jäkla hurtiga och anmäla sig till lopp till höger och vänster. Ett resultat av detta är då att startplatser tar slut rekordfort. Alla måste anmäla sig redan samma dag som anmälan öppnar, annars riskerar man att stå där utan startplats och utan träningsmål.

Jag är lite kluven. Lite brydd och lite feg på samma gång. Brydd över att denna "hysteri" (ja ja, i grund och botten är det ju faktiskt mest positivt) gör att man verkligen måste ställa klockan och hoppas på att servrarna inte ska krascha när man ska anmäla sig. Brydd över att det knappt går att spontananmäla sig något längre. "Hej, min vinterträning har gått bra, snötillgången har varit lysande och jag känner på mig att jag kommer att knäcka Vasaloppet. Ska bara anmäla mig först". Men det går ju inte eftersom platserna tog slut i mars... förra året.

Sånt här ska jag tydligen pyssla med till helgen...
Men, restplatser går ju nästan alltid att få tag på. Är man kylig så väntar man in i det sista och köper plats riktigt billigt dagen innan loppet. Exempelvis som jag gjort till Cykelvasan 2011. Det är märkligt hur pass många det trots allt är som veckan innan ett lopp upptäcker att de inte tränat tillräckligt mycket (eller alls). Men det kan vara lite struligt (en del lopp tillåter t.ex. inte namnbyten), det kräver lite efterforskning och du kan ju faktiskt bli blåst. Och det är väl där som min feghet kommer in. Hellre hänga på låset, kämpa och vara säker på en plats. Den kan man ju alltid kränga om det skiter sig... eller få ut Startklar-försäkringen.

Nåväl, det har i alla fall blivit lite några anmälningar den senaste tiden:

  • STAR - Stockholm Adventure Race (22/9)- multisport i soloklass. Kajak, MTB och löpning. Ska faktiskt bli riktigt kul att pröva.
  • Göteborgsvarvet (18/5) - Halvmara och ett bra tillfälle att pröva löparbenen. Sprang ju förra året och tyckte att det var kul. Fick för någon vecka sedan ett mail från GV som sa att man förväntade sig att det skulle bli fulltecknat under dagen och jag slängde givetvis iväg en spontananmälan.
  • Vätternrundan (15/6) - Jag hade tänkt köra helt själv (eller med någon kompis som inte kört tidigare) men fick även här ett spontanryck och anmälde mig som ledare för en Sub-10 grupp från Farsta. Ingen fartsatsning i år alltså.
  • Cykelvasan (17/8) - Den öppnar ju förvisso i morgon. Men det är väl säkrast att hänga på låset. Det blir tävlingsklass.
*

För övrigt har jag fortfarande träningsvärk i axlar och armar efter helgens pass på rullskidor. Kul var det, men kanske lite väl att köra 13,5km stakning på första passet.

*

Ang. min träningsplanering och mängd: 600 timmar är nog inte ett minimum utan snarare det jag kanske kommer upp till om allt funkar som det ska. Det blir mycket träning på tidiga morgnar och sena kvällar och det som kommer att lida mest är väl tyvärr min sömn (och den är ju också typ superviktig...). 10-12 timmar/ vecka är jag van vid och det funkar bra, men att klämma in mer än så kommer att bli kämpigt. Men funkar det inte är det väl bara att planera om. Och blodbyte en gång i månaden är självklart inplanerat Johan.

No comments: